خیابان بانک های تهران کجاست؟ ، ماجرای بلوار زیبایی که جای خیابان طالقانی را گرفت

به گزارش وبلاگ بخار، خیابان بانک یا Bank Street عنوانی است که می توانید روی نقشه بسیاری از مرکز های مالی دنیا ببینید. در تهران خودمان هم خیابانی یا به عبارتی بلواری با این ویژگی منحصر به فرد وجود دارد.

خیابان بانک های تهران کجاست؟ ، ماجرای بلوار زیبایی که جای خیابان طالقانی را گرفت

وبلاگ بخار- امین یگانه: بانک استریت یا خیابان بانک ها نام اصلی هیچ خیابانی نیست. بلکه به خیابان هایی که همه بانک ها و یا بیشتر بانک های یک کشور در آنجا شعبه مرکزی یا شعبه مهمی دارند این عنوان داده می گردد. این عنوان می تواند شهروندان یک شهر یا جهانگرد ها را هدایت کند تا بتوانند مناسبات مالی خود را به راحتی در کوتاه ترین زمان انجام دهند.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

ما هم در کشورمان چنین خیابان هایی داریم. تا 10 سال پیش اگر کسی می خواست که به شعب بسیاری از بانک های کشورمان دسترسی پیدا کند به خیابان طالقانی می رفت. اما از ده سال پیش با ظهور بانک های نو و محدودیت جغرافیایی خیابان طالقانی، عملاً بلوار میرداماد تبدیل به خیابان بانک تهران شده است. خیابانی که بیش از سی بانک را در خود جای داده است. حتماً وقتی گذرتان به میرداماد افتاده بسیاری از این بانک ها را به چشم دیده اید.

جانشینی برای خیابان طالقانی

خیابان هایی که خیابان بانک می شوند می بایست دارای شاخص ها و ویژگی های خاصی باشند. هنگامی که خیابان طالقانی به خیابان بانک ایران معروف شده بود دسترسی آن به ادارات دولتی و وزارتخانه ها و خصوصاً پاستور یک ویژگی شاخص بود که در کنار دسترسی خود خیابان طالقانی برای شهروندان، این خیابان را ممتاز می کرد. اما هم اکنون خیابان طالقانی اگرچه نزدیک وزارتخانه ها و... هست اما خود خیابان در دسترس شهروندان نیست.

در این خصوص منوچهر قفقازی رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین شرح می دهد: از وقتی که خیابان طالقانی وارد طرح ترافیک شد دسترسی بدان بسیار مشکل شد. از طرفی وقتی بانک های خصوصی به دنیا آمدند و رشد کردند خیابان طالقانی از نظر فیزیکی نمی توانست ساختمان های مرکزی بانک ها را در خود بگنجاند. شعبه های مرکزی بانک ها هم می بایست کنار ساختمان مرکزی ساخته شوند. از این رو بانک های غیردولتی پراکنده شدند و در نتیجه بسیاری از این بانک ها در میرداماد ساختمان مرکزی ساخته و شعبه مرکزی را هم همینجا برپا کردند.

او در ادامه شرح می دهد: از طرفی هم بلوار میرداماد یکی از زیباترین بلوارهای تهران است و بیشتر خیابان بانک های جهان در برترین نقطه شهر ساخته می شوند. اما دیگر علت هایی که باعث شده خیابان میرداماد میزبان بانک های کشور باشد را از زبان یوسف تقی پور رئیس شعبه مرکزی بانک پاسارگاد بخوانید: با توجه به گستردگی شهر تهران و وسعت روزافزون این شهر خیابان بانک به طور اتوماتیک جایی شکل می گیرد که مردم بدان دسترسی راحتی داشته باشند. از طرفی مرکزیت و موضوع خاصی هم خود خیابان داشته باشد. مثلاً در خیابان میرداماد شرکت های بزرگ مختلفی است. حجم این شرکت ها بسیار فراوان است و گردش مالی در این خیابان به خاطر وجود آنها بالا می رود. بعضی از ادارات دولتی هم یا در خیابان میرداماد هستند یا در خیابان های اطراف. از این رو مردم بسیاری کارشان با این خیابان گره خورده است. دیگر مزیتی که باعث شده میرداماد خیابان بانک گردد، گنجایش فیزیکی است که توانسته ساختمان های بزرگ بانک ها را در خود جای دهد.

--

*منتشر شده در وبلاگ بخار محله منطقه 2 به تاریخ 1393/07/12

منبع: همشهری آنلاین

به "خیابان بانک های تهران کجاست؟ ، ماجرای بلوار زیبایی که جای خیابان طالقانی را گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیابان بانک های تهران کجاست؟ ، ماجرای بلوار زیبایی که جای خیابان طالقانی را گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید