راهنمای راستا سبز امید

به گزارش وبلاگ بخار، خبرنگاران/اصفهان پنجم ماه شعبان، سالروز ولادت امام زین العابدین (ع) است؛ امامی که صفحه صحفۀ صحیفۀ او رحمت و مغفرت پروردگار را به یادمان می آورد.

راهنمای راستا سبز امید

بسیاری از ما نام صحیفۀ سجادیه و رسالۀ حقوق علی بن الحسین (ع) را شنیده ایم و بعضی نیز این کتاب ها را خوانده ایم. شاید بتوان از خلال همین آثار به معرفتی نسبی از شخصیت آن حضرت دست یافت و ویژگی های شیعۀ راستین را در کلمات و جملات ایشان پیدا کرد. فراموش نکنیم که خواندن این کتاب ها وظیفۀ همۀ ما مسلمانان است.

هستند کسانی که وقتی از خیابان سیدعلیخان اصفهان -که با همه فرعی بودنش برای اهالی کتاب آشناست- رد می شوند و یا تابلوی آن را می بینند، به یاد سید علیخان بن میرزا احمد الحسن الحسینی معروف به سید علیخان مدنی شیرازی، شارح مهم صحیفه سجادیه می افتند و به خاطر می آورند که نویسندۀ کتاب شریف ریاض السالکین فی توضیح صحیفه سید الساجدین، مدتی در اصفهان اقامت داشته، با علمای این شهر، رفت و آمد داشته و مورد مهر و مهمان نوازی اصفهان و حاکم صفوی قرار گرفته است و ما نیز باید این را بدانیم.

امروز به برکت روز میلاد این امام، نگاهی به چند عنوان کتاب خواهیم داشت که دربارۀ زندگی، زمانه و گفتار امام چهارم شیعیان نوشته شده است.

زندگانی علی ابن الحسین (ع)

کتاب زندگانی علی ابن الحسین (ع) به قلم نویسنده توانمند و دانشمند، مرحوم سیدجعفر شهیدی با همت انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. نویسنده در این اثر تلاش نموده با تکیه بر منابع و مستندات دقیق، اثری جدید پدیدآورده و به نقد و تحلیل بعضی وقایع مشهور در زندگانی امام سجاد بپردازد. شهیدی، به آنالیز بعضی مشهورات پرداخته و با تتبع فراوان و تحلیلی بر گزاره های تاریخی و حدیثی، به نقد آن ها پرداخته و اثری نو پدید آورده است. نویسنده تلاش نموده در این کتاب زوایای مختلفی از زندگی امام ارائه دهد که در کتب مشابه کمتر به آن توجه شده است. کتاب، شامل 17 فصل است و شهیدی در آن کوشیده تا با دقت نظر بر مستندات، زندگانی امام زین العابدین (ع) را بیان کند.

نیلوفر نیایش

کتاب نیلوفر نیایش با عنوان فرعی نگاهی نو به زندگی و شخصیت امام سجاد (ع)، به قلم حسین سیدی و با تلاش نشر معارف روانه بازار کتاب شده است. برای تدوین این تحقیق، بیش از 500 منبع دیده و از 229 تای آن ها بهره گرفته شده است. این اثر در چهار فصل با عنوان های خویشتن، خدا، دیگران و طبیعت و در 512 صفحه تنظیم شده است. در صفحه 405 کتاب ترجمه متن حدیثی از امام آمده که با هم می خوانیم: یکی از چیزهایی که محبوب خداوند است مهربانی به مردم است؛ هیچ کسی به دیگری در این دنیا مهربانی نکرد مگر آنکه خداوند والا در رستاخیز به او مهربانی می نماید.

نقش امام سجاد(ع) در رهبری شیعه پس از واقعه کربلا

کتاب نقش امام سجاد (ع) در رهبری شیعه پس از واقعه کربلا به قلم محسن رنجبر و با تلاش دفتر نشر معارف در 190 صفحه به قفسه کتابخوان ها راه پیدا نموده است. کتاب با این جملات در پیشگفتار آغاز می گردد: دوران بیش از سی سال امامت امام سجاد (ع) که با سلطنت و حکومت شش تن از حاکمان اموی (61-94) مقارن بود، یکی از پر تلاطم ترین و پر اختناق ترین دوران حکومت امویان تلقی شده است. دوره ای که حاکمان، آشکارا و بدون پرده پوشی به مقدسات، دهن کجی می نمایند و کارگزاران آنان زشت ترین رفتارها را با مردم و به ویژه شیعیان دارند. دوره ای که به باور بسیاری از محققان، به دورۀ نومیدی از پیروزی حرکت های مسلحانه، نام گرفته است.

دست دعا، چشم امید

کتاب دست دعا، چشم امید با عنوان فرعی دریافتی از مناجات خمس عشر، با قلم روان سید مهدی شجاعی و با همت انتشارات محراب قلم در 138 صفحه به مجموعه کتاب های دینی اضافه شده است. این دریافت و برداشت اول بار در هفته نامه های فرهنگی و هنری روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شد و سپس در قالب این کتاب خواندنی درآمد. در صفحه 109 و 110 در برداشت از مناجات العارفین امام آمده است: ما را از آنانی قرارده که درخت های اشتیاق در باغ سینه هایشان ریشه دوانده و شعله های عشق تو آتش به دل هایشان زده و رایحه جمال تو پرنده افکارشان را اوج تازه بخشیده است.

آفتاب در زنجیر

کتاب آفتاب در زنجیر با عنوان فرعی مروری تحلیلی بر زندگی امام سجاد(ع) به قلم سعید روح افزا و همت دفتر نشر فرهنگ اسلامی در 88 صفحه منتشر شده است. پشت جلد کتاب این عبارت نوشته شده: امام سجاد (ع) ویژگی هایی داشت که در آن روزگار، هیچ کس نداشت، خلق و خوی او، مهربانی و بزرگواری او، علم و عبادت او، چنان بود که می توانست هر کسی را جذب کند. اما او نمی خواست از این ویژگی ها در جهت گردآوردن مردم و مریدپروری استفاده کند. هیچ یک از امامان نخواسته بودند تعداد هواداران خود را بیشتر نمایند.

توضیحی بر رساله حقوق امام سجاد (ع)

کتاب توضیحی بر رساله حقوق امام سجاد(ع) اثر محمد صحتی سردرودی است که با همت انتشارات فقه الثقلین روانه بازار نشر شده. کتاب در پانزده فصل و 400 صفحه از پنجاه حق و حقوقی سخن می گوید که هم حق الله و هم حق الناس در آن دیده شده است.

رویش سبز

رویش سبز نیز نام کتابی است که بر اساس دعاهای صحیفه سجادیه امام زین العابدین(ع) با قلم زهرا رجب زاده و همت انتشارات معارف، در 168 صفحه و 33 مدخل منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "راهنمای راستا سبز امید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای راستا سبز امید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید