راهنمای کامل تجهیزات و لباس مناسب برای دویدن در هوای سرد زمستان

به گزارش وبلاگ بخار، اگر اهل دویدن در فضای باز هستید و این کار جزو برنامه روزانه شماست، فقط به دلیل پایین آمدن دما و سرد شدن هوا به این معنی نیست که شما باید دویدن را متوقف کنید. رسیدن زمستان به این معنی است که شما به وسایل و البسه زمستانی مناسب برای دویدن احتیاج دارید. اگرچه داشتن انگیزه برای دویدن در هوای سرد خود می تواند چالشی متفاوت باشد اما حقیقت این است که با پوشیدن لباس مناسب می توانید در زمستان هم به راحتی مانند هر فصل دیگری بدوید.

راهنمای کامل تجهیزات و لباس مناسب برای دویدن در هوای سرد زمستان

برای انجام این کار کافیست یاد بگیرید که چگونه لباس های خود را به درستی لایه بندی کنید و از چه تجهیزات جانبی برای دویدن بهره ببرید. بجای اینکه به وسیله آزمون و خطا یاد بگیرید چه لباس هایی مناسب است و چه لباس هایی نه، پیشنهاد ما به شما این است که با استفاده از این راهنما، لباس ها و تجهیزات مناسب برای دویدن در زمستان و هوای سرد را به درستی انتخاب کنید. با رعایت پیشنهادهای ارائه شده در این مطلب از وبلاگ بخار مگ در هر نوع شرایط آب و هوایی سرد، برفی یا بارانی می توانید بدن خود را گرم نگه داشته به راحتی بدوید.

  • 9 ترفند برای حفظ انگیزه ورزش کردن در زمستان

برای دویدن در زمستان به جای یک لباس ضخیم، چند لایه لباس نازک تر بپوشید

مهم ترین نکته برای دویدن در فضای باز در فصل زمستان، لایه بندی درست لباس هاست. لایه بندی لباس ها به شما این امکان را می دهد تا در هنگام دویدن و بالا رفتن دمای بدن تان، لباس ها را یکی یکی از تن خود خارج کنید و دمای بدن تان را کنترل کنید. وقتی که هوا سرد است، پوشیدن چند لایه لباس نازک روی هم نسبت به وقتی که یک ژاکت ضخیم پوشیده اید بدن شما را خیلی بیشتر گرم می نماید. دلیل آن هم این است که گرما در بین لایه های لباس گیر می افتد و در عین حال عرق پوست را نیز بهتر جذب می نمایند و شما را خشک نگه می دارند.

متاسفانه مشخص تعداد صحیح و مناسب لایه های لباس می تواند کمی سخت باشد. عواملی مثل رطوبت، باد، باران و حتی برف می تواند بر تعداد و ضخامت لایه های لباس شما تاثیرگذار باشد و این مساله را تا حدودی سخت کند. باید در نظر داشته باشید که اشتباه کردن در این مساله مساوی است با گرم شدن شدن بیش از حد یا لرزیدن از سرما در هنگام دویدن.

یکی از راه های تشخیص اینکه آیا شما تعداد لایه و ضخامت مناسب لباس را برای پوشیدن انتخاب نموده اید این است که 5 دقیقه قبل از آغاز دویدن از خانه خارج شوید و حرکات کششی و نرمش های قبل دویدن را انجام بدهید. اگر در مدت این 5 دقیقه احساس راحتی کردید و سردتان نشد، احتمالا شما بیش از حد لباس پوشیده اید، از طرف دیگر اگر کمی سردتان شد و برای گرم شدن تمایل به دویدن داشتید، به احتمال زیاد به میزان مناسب لباس پوشیده اید.

از آنجا که موقع دویدن دمای بدن افزایش پیدا می نماید، باید با این فرض لباس بپوشید که هوا 11 درجه سانتی گراد از آنچه هست، گرم تر است. با این فرض می توانید نقطه تعریق و گرمایش بیش از حد بدن تان را تشخیص داده و به میزان مناسب لباس بپوشید. فقط در نظر داشته باشید که هوا بارانی یا برفی نباشد، به این دلیل که خشک نگه داشتن بدن در دمای سرد مهم ترین عامل در جلوگیری از بروز سرمازدگی و افت شدید دمای بدن است.

همچنین در خاطر داشته باشید که اگر مدت زمان دویدن شما کوتاه باشد اما شدت و سرعت آن زیاد باشد (مثل یک جلسه دویدن با بازه های زمانی کوتاه مدت و استراحت بین شان) به حجم زیادی از لباس احتیاج نخواهید داشت. اما مشخص میزان صحیح لباس برای دویدن طولانی تر با سرعت و شدت کمتر کمی سختتر خواهد بود و در این حالت شما احتیاج دارید که چندین لایه لباس روی هم بپوشید تا بتوانید در صورت احساس گرمای بیش از حد آنها را یکی یکی در بیاورید تا به تعادل دمایی با محیط برسید.

  • آیا افراد مبتلا به آسم می توانند ورزش نمایند؟

لباس هایی که برای دویدن باید در آب و هوای نسبتا سرد بپوشید

پوشیدن چندین لایه لباس اضافی در هنگام دویدن ممکن است باعث احساس گرمای زیادی گردد و همچنین تعریق بیش از حد که هر دو مورد احساس ناخوشایندی به انسان می دهند. اما این بدان معنی نیست که شما باید با شلوارک و تی شرت بیرون بروید.

نکته اصلی برای رسیدن به تعادل در لباس پوشیدن این است که ضخامت لایه های لباس خود را به درستی تنظیم کنید و به مرور زمان با امتحان کردن لباس های مختلف به این نکته پی ببرید که کدام ترکیب لباس برای شما مناسب است. هنگامی که پس از هر بار دویدن به خانه می رسید، یک یاددشت کوتاه در خصوص لباس هایی که پوشیده بودید و اینکه آیا احساس سرما کردید یا گرما بنویسید. علاوه بر این ها می توانید مدت زمان دویدن و دمای هوا را هم بنویسید تا اطلاعات دقیق تری داشته باشید.

ضمن اینکه خودتان با دویدن و ثبت تجربه هایتان می توانید به راه حل درستی برای مساله لباس هایتان برسید، هدایت که در زیر آمده نیز می تواند به شما در مشخص نوع لباس هایتان در روزهای سرد یاری زیادی بکند.

هد بند یا دستمال سر مخصوص دویدن

با پوشیدن هدبند یا دستمال سر گوش هایتان گرم می گردد اما قسمت بالای سر شما بدون پوشش باقی می ماند و اجازه می دهد گرمای بیشتری از بدن تان خارج گردد.

  • راهنمای کامل دویدن برای افراد چاق

لایه نازک پایه (اولین لایه لباس)

یک لایه لباس نازک و آستین کوتاه تمام آن چیزی است که برای خشک نگه داشتن پوست تان و جذب عرق در طول دویدن به آن احتیاج دارید. اگر هم سرما اذیت تان می نماید و احساس سرما می کنید می توانید یک لباس آستین دار را به عنوان لباس پایه و اولیه انتخاب کنید.

کاپشن چند تکه زیپ دار برای دویدن

یک کاپشن مخصوص دویدن که قسمت های مختلف آن مثل آستین ها و کلاه قابل جدا کردن است، به شما یاری می نماید تا دمای بدن تان را در صورت احتیاج گرم نر یا خنک تر بکنید. در صورت بالا رفتن درجه حرارت تا حدی که آزاردهنده باشد، جیب های کاپشن به شما یاری می نمایند تا کلاه، آستین ها یا دستکش هایتان را در آنها قرار دهید. در ضمن در زمان انتخاب کاپشن احتمال بارندگی را هم در نظر گرفته و پوسته ای مقاوم در برابر باران را انتخاب کنید.

  • راهنمای آغاز تمرینات ورزشی برای مبتدیان؛ چطور ورزش کردن را به یک عادت روزانه تبدیل کنیم؟

دستکش های چند لایه و مقاوم در برابر باد

از آنجا که گرم نگه داشتن تمام اندام های بدن از اهمیت زیادی برخوردار است، در زمان دویدن شما حتما احتیاج به پوشیدن دستکش دارید، حتی اگر دمای هوا بالاتر از سطح یخبندان باشد.

شلوار مقاوم در برابر باد

هرچند برای مقابله با سرما در هنگام دویدن شما احتیاجی به انتخاب ضخیم ترین شلوار ممکن ندارید، اما انتخاب یک شلوار ورزشی مقاوم در برابر باد از شما در برابر باد و سرما محافظت می نماید. شلوارهای سبک وزن مخصوص دویدن نیز یکی از گزینه های خوب است.

جوراب های رطوبت گیر مناسب برای دویدن

خشک نگه داشتن پاها یکی از اصول اساسی و ضروری دویدن است. برای این منظور جوراب های با کشسانی قوی که دارای ضخامت بیشتری هم هستند، گزینه مناسبی است.

کفش های تِرِیل رانینگ (کفش هایی با زیره مقام تر و ضخیم تر)

در این محدوده دمایی (هوای نسبتا سرد) شما احتیاجی به کفش های کاملا زمستانی برای دویدن، ندارید. با این حال استفاده از کفش های دارای بافت توری یا کفش هایی با کفی صاف و تخت هم گزینه مناسبی نیست. کفش هایی با زیره مقام تر و ضخیم تر مثل کفش های تِریل هم از لیز خوردن شما جلوگیری می نمایند هم گرمای کافی را برای پاهای شما فراهم می نمایند.

وقتی هوا خیلی سرد است چه بپوشیم؟ (دمای زیر 0 درجه سانتی گراد)

در سرمای شدید باید تعداد لایه های لباس بیشتری بپوشید و لوازم جانبی ورزشی خود را نیز با دقت بیشتری انتخاب کنید. راهنمای کاملی که در زیر آمده به شما یاری می نماید تا در هوای خیلی سرد به تعادل گرمایی مناسب برسید تا نه سرما بخورید و نه احساس گرمای بیش از حد بکنید. علاوه بر این به شما در انتخاب لوازم جانبی مرتبط با دویدن نیز یاری می نماید.

کلاه مخصوص دویدن

کلاه باعث جلوگیری از هدر رفت گرما به وسیله سر می گردد و نسبت به هدبند یا دستمال سر، گرمای بیشتری برای ناحیه سر فراوری می نماید.

گرم کن گردن مخصوص دویدن

اگر ژاکت یا کاپشن شما گردن شما را به خوبی پوشش نمی دهند و از این ناحیه احساس سرما می کنید، می توانید برای محافظت از پوست این ناحیه و همچنین جلوگیری از هدر رفت گرما، از گرمکن گردن بهره ببرید. گرمکن به سادگی در جیب های کاپشن یا جلیقه شما جای می گیرد و در صورت احتیاج می توانید از آن بهره ببرید.

لباس پایه (اولین لایه لباس)

لباس پایه را می توانید یک لایه لباس نازک یا نیمه ضخیم انتخاب کنید. فقط دقت داشته باشید که این لباس جاذب رطوبت باشد و موقع پوشیدنش احساس راحتی کنید.

لباس میانی (دومین لایه لباس)

برای این لایه بر خلاف لایه اول، یک لباس آستین بلند توصیه می گردد. ضخامت این لایه به میزان سرد بودن هوا و مدت و شدت دویدن شما بستگی دارد. لباس های پنبه ای به دلیل ایجاد امکان رد و بدل شدن هوا و تنفس پوست و انطباق دمایی با بدن، جزو انتخاب های محبوب ورزشکاران و دوندگان استقامتی است.

لباس رویین (پوسته خارجی)

یک کاپشن مخصوص دویدن ضد آب با جیب های عظیم برای نگه داری و حمل لایه های اضافی لباس، گزینه خوبی محسوب می گردد. زیپ های مخصوص گردش هوا در ناحیه پشت، بازوها و کناره های ژاکت می توانند به شما در کنترل دما یاری زیادی بنمایند.

دستکش مخصوص دویدن

برای محافظت پوست دست هایتان در برابر سرما می توانید از یک جفت دستکش معمولی ضخیم یا یک جفت دستکش دو لایه با آستر محافظ بهره ببرید.

شلوار ورزشی مخصوص دویدن

برای دویدن در هوای خیلی سرد معمولا به شلوار ورزشی ضخیم یا شلوار استرچ مخصوص هوای سرد احتیاج دارید. برای روزهای خیلی خیلی سرد هم بهترین ترکیب لباس، پوشیدن یک شلوار گرمکن استرچ که جاذب رطوبت باشد، در زیر و یک شلوار ورزشی نیمه ضخیم با منافذ گردش هوا بر روی آن است.

جوراب های زانویی مخصوص دویدن

جوراب هایی که هم رطوبت را جذب می نمایند و هم گرمای مناسبی فراوری می نمایند، بهترین گزینه هستند. در روزهای خیلی سرد زمستان برای حفظ بهتر گرمای پاها، پوشیدن جوراب های زانویی امری ضروری محسوب می گردد. در ضمن در خصوص پوشیدن چند جوراب روی هم، حواس تان به این نکته باشد که این کار سایز پای شما را تغییر داده و باعث اذیت شدن پایتان می گردد. پس بهتر است به جای چند جوراب روی هم یک جفت جوراب خوب و با کیفیت بپوشید.

کفش های دویدن مخصوص هوای سرد

این کفش ها خیلی بیشتر از کفش های معمولی یا کفش های تِریل، پاهای شما را خشک و گرم نگه می دارند. این کفش ها مخصوص دویدن در زمستان طراحی شده اند و کاملا ضد آب و ضد لغزش می باشند.

نکته پایانی: اجازه ندهید که سرما مانع دویدن شما بگردد!

منبع: polar

منبع: دیجیکالا مگ

به "راهنمای کامل تجهیزات و لباس مناسب برای دویدن در هوای سرد زمستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل تجهیزات و لباس مناسب برای دویدن در هوای سرد زمستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید