طرز تهیه ته چین مرغ ساده خوشمزه بهتر از رستوران

به گزارش وبلاگ بخار، ته چین یکی از غذاهای مجلسی و خیلی خوشمزه ما ایرانی هاست که در بیشتر مراسم ها، حداقل یک مدل از آن دیده می شود. ظاهر خیلی زیبای آن شاید باعث شده باشد که فکر کنید تهیه ته چین ساده نیست، اما واقعیت این است که این غذا را می شود در خانه به راحتی درست کرد و از آن لذت برد. در این مطلب می خواهیم قدم به قدم و با یک دستور کاربردی، طرز تهیه ته چین مرغ ساده را به شما آموزش بدهیم. غذایی که هم برای روزهای هفته مقوی و مناسب است و هم برای مهمانی ها و دورهمی ها.

طرز تهیه ته چین مرغ ساده خوشمزه بهتر از رستوران

مواد اولیه برای طرز تهیه ته چین مرغ

  • برنج 5 پیمانه
  • ماست پرچرب 1 کاسه
  • زرده تخم مرغ 2 عدد
  • زعفران دم شده نصف پیمانه
  • سینه یا ران مرغ 500 گرم
  • پیاز یک عدد بزرگ
  • نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین به اندازه لازم
  • برگ بو دو یا سه عدد
  • خلال پسته برای تزیین 10 گرم
  • زرشک برای تزیین 50 گرم

آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه ته چین مرغ

1. خیس کردن برنج

قبل از هر چیز باید برنج مورد استفاده را خیس کنید. بسته به نوع برنج، آن را از نیم تا دو ساعت در یک کاسه تمیز خیس کنید. در حین خیس خوردن برنج، می توانید به سراغ بقیه مراحل بروید.

2. پختن مرغ

پایه طعم و مزه این ته چین مرغ است، و باید روی مزه مرغ حسابی کار کنید. خوشبختانه پختن یک مرغ خوشمزه کار ساده ای است. سینه یا ران مرغ را (بسته به ذائقه خودتان) خوب تمیز کرده و در یک قابلمه کوچک، همراه با تکه های درشت پیاز تفت بدهید. در این مرحله نیازی نیست که روغن زیادی استفاده کنید، چون مرغ در نهایت باید آب پز بشود و نه سرخ.

در مطالب دیگر طرز تهیه ته چین مرغ ساده را با قالب و در فر را هم آموزش دادیم، دستور فعلی اما ساده تر است و با گازهای عادی هم می توانید آن را درست کنید.

به مرغ و پیازی که در حال تفت خوردن هستند نمک، فلفل و زردچوبه بزنید. اندازه خیلی کمی (مثلا نوک قاشق چای خوری) هم دارچین به مرغ اضافه کنید، و بعد از دو یا سه دقیقه یک لیوان آب به قابلمه اضافه کنید. برگ بوها را هم در آب بریزید و در قابلمه را بگذارید. برگ بوها به گرفتن بوی بد مرغ کمک می کنند و در نهایت، ته چین خوش عطری به شما می دهند.

زمان پختن مرغ حدود 45 دقیقه تا یک ساعت است. بعد از این مدت، مرغ ها را از قابلمه بیرون آورده، استخوان ها و پیاز را جدا کنید و بگذارید کمی سرد شوند. حالا با چنگال یا دست تکه های مرغ را ریش ریش کنید. اندازه نهایی تکه های مرغ کاملا پیرو ذائقه شماست.

3. پختن برنج

بعد از این که زمان خیس خوردن برنج گذشت، آن را در یک قابلمه آب جوش بریزید و 4 قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید. بعد از چند دقیقه و وقتی که برنج نیم پز شد، آن را از روی شعله برداشته و آبکش کنید. یکی از رموز یک تهچین خوشمزه، کمی خام تر (یا به اصطلاح زنده تر) برداشتن برنج است، چون زمان پخت ته چین نسبتا بالاست و اگر برنج کاملا پخته باشد، ممکن است در پخت دوم بیش از حد نرم شود.

4. آماده کردن مایه ته چین

بدنه اصلی یک ته چین خوشمزه، یک ترکیب درست و به اندازه از برنج، زعفران، تخم مرغ و ادویه است. البته که طرز ته چین مرغ ساده را می شود با کمی تغییر، مجلسی تر کرد.

در یک کاسه بزرگ، برنج را با ماست ترکیب کنید. ابتدا یکی دو قاشق ماست روی برنج ریخته، هم بزنید و اگر ماست بیشتری نیاز بود دوباره بریزید. این مرحله به مرحله کار کردن، جلوی رقیق شدن مایه ته چین را می گیرد.

بعد زعفران دم شده را روی برنج بریزید و سپس کمی نمک (اگر نیاز دارد) و دو زرده تخم مرغ را اضافه کنید. همه این مواد را با یک قاشق بزرگ به خوبی هم بزنید. در پایان این مرحله، تمام دانه های برنج باید رنگ زعفران گرفته باشند.

5. چیدن ته چین در قابلمه

در این مرحله باید ته چین مرغ خودتان را برای پختن روی گاز آماده کنید. می توانید این کار را در یک قابلمه، یک تابه عمق دار یا حتی یک قالب فلزی انجام بدهید. در همه خانه ها قابلمه پیدا می شود، اما حتما باید نچسب باشد تا ته چین در پایانی پخت سالم و یک دست از آن بیرون بیاید. البته همه ته چین ها یکدست نیستند، مثلا ته چین فیروزکوهی که با گوشت قرمز درست می شود.

کف قابلمه را با یک قاشق روغن و یک قاشق آب بپوشانید و یک لایه برنج بگذارید. روی برنج، مرغ های ریش ریش شده را با کمی فلفل و دارچین پهن کرده و یک لایه دیگر برنج بگذارید. همین مرحله را چند بار تکرار کنید تا ته چین به یک ضخامت مناسب برسد. ضخامت ته چین نه باید خیلی کم باشد (چون می سوزد)، و نه خیلی زیاد (چون ممکن است خام بماند).

حالا زیر قابلمه را با شعله نسبتا زیاد روشن کنید، ده دقیقه صبر کرده و بعد شعله پخش کن بگذارید و شعله را کم کنید. بعد از یک ساعت تا یک ساعت و نیم، ته چین شما آماده است.

6. سرو و تزیین

وقتی که دور برنج در قابلمه تغییر رنگ داد و طلایی شد، ته چین شما آماده است. برای بیرون آوردن قالبی غذا از قابلمه، از روش قدیمی آب سرد استفاده کنید. قابلمه را با در بسته دست بگیرید و کف آن را زیر آب سرد بگیرید تا برنج از سطح آن جدا شود.

حالا یک دیس یا بشقاب بزرگ بردارید و قابلمه ته چین را روی آن برگردانید.

برای تزیین کردن روی ته چین خود، زرشک خیس کرده و خلال را با یک قاشق چای خوری شکر، حدود دو یا سه دقیقه تفت بدهید و بعد روی قالب برنج بگذارید. نوش جان!

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه ته چین مرغ ساده خوشمزه بهتر از رستوران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ته چین مرغ ساده خوشمزه بهتر از رستوران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید