طرز تهیه دمی گوجه با گوشت چرخ کرده ، سریع و خوشمزه

به گزارش وبلاگ بخار، دمی گوجه یا دمپختک گوجه یکی از غذاهای سنتی ایرانی بسیار خوشمزه است که همراه با سالاد شیرازی مصرف می شود. این غذای خوشمزه را حتما باید با برنج کته ای دست کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه دمی گوجه ساده و اصیل بدون گوشت را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه دمی گوجه با گوشت چرخ کرده را بررسی خواهیم کرد.

طرز تهیه دمی گوجه با گوشت چرخ کرده ، سریع و خوشمزه

مواد لازم برای تهیه دمی گوجه با گوشت چرخ کرده

  • برنج 2 پیمانه
  • گوجه 4-5 عدد
  • پیاز 1 عدد
  • گوشت چرخ کرده 250 گرم
  • سیب زمینی (اختیاری) 2 عدد
  • رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

طرز تهیه دمی گوجه با گوشت چرخ کرده

1. آماده کردن مایه دمی گوجه

اولین مرحله از طرز تهیه دمی گوجه با گوشت چرخ کرده این است که برنج را بشویید و حداقل به مدت 30 دقیقه خیس کنید بعد پیاز را نگینی خرد کنید و با روغن در تابه تفت دهید تا سبک و طلایی شود سپس گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا پخته شود. در نهایت گوجه فرنگی ها را رنده کنید و به همراه رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل و زردچوبه به گوشت اضافه کنید و تفت دهید تا مواد با هم مخلوط شوند. اگر دوست دارید سیب زمینی بریزید آن ها هم را نگینی خرد کنید و به مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید.

2. دم کردن دمی گوجه با گوشت چرخ کرده

در آخرین مرحله از طرز تهیه دمی گوجه با گوشت چرخ کرده، وقتی مایه دمی گوجه شما آماده شد نوبت آن است که آب برنج را خالی کنید و برنج را به همراه میزانی آب در قابلمه بریزید و مواد تفت داده شده را روی برنج پخش کنید و اجازه دهید آب کاملا بخار شود و برنج کمی نرم شود بعد حرارت را کم کنید و دم کنی روی قابلمه بگذرید و به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت صبر کنید تا برنج دم بکشد. اگر دوست دارید جزییات مهم برای تهیه انواع برنج دمی را بدانید، می توانید مطلب طرز تهیه برنج دمی ایرانی مجلسی ؛ قد کشیده و خوشمزه را هم مطالعه کنید.

نکته: دمی گوجه را می توانید با سالاد شیرازی، ماست و یا ترشی سرو کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه دمی گوجه با گوشت چرخ کرده

به طور کلی طرز تهیه دمی گوجه با گوشت چرخ کرده کار ساده ای است که می توانید آن را به راحتی انجام دهید اما خوب است برای آن که دمی گوجه یا کته گوجه شما کامل باشد، نکات و فوت وفن های تهیه آن را هم بدانید.

تنوع در مواد دمی گوجه

دمی گوجه را می توانید خیلی ساده و بدون هیچ ماده اضافه ای تهیه کنید. اما اگر دوست دارید دمی گوجه شما بهتر باشد، می توانید به آن سیب زمینی خرد شده اضافه کنید و یا حتی گوشت مرغ ریش ریش در آن بریزید. البته دقت داشته باشید که استفاده از زعفران هم برای بهبود طعم و عطر این غذا بسیار خوب است.

نکاتی برای گوجه فرنگی دمی گوجه

گوجه اصلی ترین ماده دمی گوجه است بنابراین حتما به میزان لازم گوجه در این غذا استفاده کنید. یادتان باشد که گوجه فرنگی های دمی گوجه را می توانید هم رنده کنید هم به صورت نگینی خرد کرده و در این غذا استفاده کنید. می توانید از فلفل دلمه ای، هویج و یا ذرت یا حتی لوبیا سبز هم در این دستور استفاده کنید که البته با این شرایط می توانید طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده را هم امتحان کنید.

برای طعم دارتر شدن و خوش رنگ شدن دمی گوجه با گوشت چرخ کرده می توانید از رب گوجه فرنگی هم در کناب گوجه استفاده کنید.

ادویه های مناسب دمی گوجه

برای تهیه دمی گوجه با گوشت چرخ کرده درست مثل طرز تهیه عدس پلو دمی با و بدون گوشت چرخ کرده می توانید به دلخواه از ادویه های دیگر مانند پودر زیره، پودر زیره سبز، پودر فلفل قرمز و پودر دارچین و زعفران استفاده کنید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه دمی گوجه با گوشت چرخ کرده ، سریع و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه دمی گوجه با گوشت چرخ کرده ، سریع و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید