عرضه دیوارپوش های مقاوم به پرتو فرابنفش توسعه می یابد

به گزارش وبلاگ بخار، یک شرکت ایرانی در دوازدهمین جشنواره فناوری نانو، نانومحصول دیوارپوش مقاوم به پرتو فرابنفش را ارائه کرده است.

عرضه دیوارپوش های مقاوم به پرتو فرابنفش توسعه می یابد

به گزارش گروه فناوری وبلاگ بخار، خوردگی فلزات یکی از مسائل اساسی پیش روی کشور ها است که سالانه علاوه بر صرف هزینه ها و از دست رفتن مواد، مسائل زیست محیطی فراوانی را نیز به دنبال دارد. راه حل های متعددی برای مقابله با پدیده خوردگی در پیش گرفته شده است، یکی از پرکاربردترین روش ها، استفاده از پوشش های ضدخوردگی است، این پوشش ها با ایجاد سد فیزیکی در برابر نفوذ عوامل خورنده، طول عمر سازه فلزی را افزایش می دهند. اما در طول زمان، پوشش دچار تخریب شده و دوام آن ها کاهش می یابد؛ برای رفع این مشکل نیز استفاده از رنگ دانه های ضدخوردگی پیشنهاد شده است، امروزه با گسترش علم نانو، ساخت و استفاده از نانورنگ دانه های ضدخوردگی موردتوجه قرار گرفته است.

ایمان علی بخشی، دانش آموخته مقطع دکتری پژوهشگاه رنگ ایران سال گذشته شرکت اطلس پوشش محافظ را برای توسعه نانورنگدانه های ضدخوردگی تاسیس کرد. وی با تعریف و انجام یک پروژه در پژوهشگاه رنگ ایران، پیروز به سنتز نانورنگ دانه ضدخوردگی موسوم به هیدروکسید لایه ای مضاعف (LDH) شد که کارایی بسیار بالاتری در مقایسه با سایر رنگ دانه های موجود در بازار دارد. این فناوری در حال حاضر در شرکت اطلس پوشش محافظ تجاری سازی شده و در قالب محصولی به بازار عرضه شده است.

تهیه نانورنگ دانه هیدرکسید لایه ای مضاعف روی آلومینیوم کربناتی به روش هم رسوبی و سنتز هیدروکسید لایه ای مضاعف نیتراتی با استفاده از اشعه فرابنفش (UV) جهت کاربرد به عنوان بازدارنده خوردگی به شمار ه های 89987 و 91776 به ثبت رسیده و مراحل مربوط به ثبت سه اختراع بین المللی نیز در حال انجام است.

علی بخشی می گوید: رنگ دانه های سرب قرمز و کرومات ها از مهم ترین رنگ دانه های موجود هستند که علی رغم خواص ضدخوردگی مطلوبشان، موجب بروز مسائل زیست محیطی می شوند. از سوی دیگر، فسفات روی که به عنوان جایگزینی زیست سازگار برای این رنگ دانه ها مطرح می شود، خواص ضدخوردگی چندان مناسبی ندارد. خصوصیات نانورنگ دانه تولیدشده در این طرح به نحوی است که عیوب محصولات مشابه موجود در بازار را پوشش داده است. نانورنگ دانه ضدخوردگی هیدروکسید لایه ای مضاعف از ساختاری لایه ای برخوردار است که ابعاد فواصل بین لایه ها در حد نانومتر است. این فواصل نانومتری قادرند یون های کلرید و هیدروکسید مضر را جذب کرده و در عوض یون های مفید بازدارنده را آزاد نمایند.

دیوارپوش های مقاوم به پرتو فرابنفش به عنوان یکی از طرح های پیروز غرفه تبادل فناوری در دوازدهمین جشنواره فناوری نانو معرفی شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "عرضه دیوارپوش های مقاوم به پرتو فرابنفش توسعه می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه دیوارپوش های مقاوم به پرتو فرابنفش توسعه می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید