فواید ورزش در سرما چیست؟

به گزارش وبلاگ بخار، با نزدیک شدن به فصل سرما، بسیاری از افرادی که در فضای باز ورزش می نمایند با ورزش در سرما مشکل دارند اما می توان مسائل را رفع کرد. آیا ورزش کردن در هوای سرد بد است؟ تا زمانی که اقدامات احتیاطی انجام می دهید، ورزش کردن در سرما مانند پیاده روی، دویدن یا دوچرخه سواری در واقع بسیار هم مفید است.

فواید ورزش در سرما چیست؟

ورزش در هوای سرد می تواند به بهبود استقامت و عملکرد قلبی عروقی منجر گردد و درست مانند بیشتر ورزش ها، می تواند خلق و خو و سلامت روان شما را نیز تقویت کند.

فواید ورزش در سرما

آب و هوای سرد برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد اما به طور کلی ماندن در خارج از منزل حتی برای مدت زمان کوتاهی می تواند ناراحت نماینده باشد زیرا هوای بیرون سرد است. این ناراحتی به علت تفاوت شدید بین دمای بیرون و دمای داخلی بدن انسان است.

در حالی که بیرون بودن در هوای سرد ممکن است احتیاج به پوشیدن ژاکت یا کت داشته باشد تا احساس سرما نکنید اما مزایایی نیز دارد که در دمای اتاق چنین نیست. هرچه محیط شما سردتر باشد، بدن شما برای حفظ هموستاز (یا تعادل) سخت تر کار می کند، به این معنی که انرژی را در این فرآیند مصرف می کند و بعلاوه به روش های خاصی از نظر متابولیک سود می برد.

بیایید نگاه دقیق تری به این موضوع بیندازیم که چگونه ورزش در سرما تقریباً برای کل بدن شما مفید است:

1. کالری اضافی بسوزانید

چرا ورزش در سرما سخت تر است؟ یکی از دلایل این است که بدن شما برای عملکرد در آب و هوای سرد باید سخت تر کار کند، بیشتر به این علت که برای گرم نگه داشتن ماهیچه ها، اندام ها و عضلات به گرمای اضافی احتیاج دارد.

هر زمان که بدن شما در معرض یک نوع استرس قرار می گیرد که می تواند شامل تغییرات شدید دما یا ارتفاع و بعلاوه خود ورزش باشد، احتیاج شما به انرژی افزایش می یابد. این باعث می گردد که عضلات شما سریعتر گلیکوژن (از کربوهیدرات ها) را تجزیه نمایند تا سوخت خود را تأمین نمایند.

چربی قهوه ای نوعی چربی بدن است که به تنظیم دمای بدن یاری می نماید. وقتی در هوای سرد بیرون هستیم، چربی قهوه ای انرژی (کالری) را می سوزاند تا بدن ما را گرم کند و دمای بدن را افزایش دهد، در این فرآیند به متابولیسم یاری می کند.

به گفته انتشارات هاروارد، مطالعات نشان می دهد که ورزش در هوای سرد می تواند چربی سفید، به ویژه چربی شکم و ران را به چربی قهوه ای کالری سوز تبدیل کند. از آنجایی که ورزش در سرما چربی قهوه ای را بیشتر از ورزش در دمای اتاق فعال می نماید، به طور بالقوه می تواند به کوشش برای کاهش وزن یاری کند.

مطالعه ای در مجله غدد درون ریز و متابولیسم بالینی حتی نشان داد که تمرینات در هوای سرد در مقایسه با تمریناتی که در دمای راحت تر انجام می شوند می توانند کالری بیشتری بسوزانند.

2. می تواند به بهبود استقامت یاری کند

ورزش کردن در گرما باعث می گردد که شما راحت تر خسته شوید زیرا تعریق را افزایش می دهد و ضربان قلب شما را سریع تر می نماید. از سوی دیگر، ورزش در سرما می تواند به شما اجازه دهد برای مدت طولانی تری ورزش کنید که ممکن است به این معنی باشد که می توانید استقامت را راحت تر ایجاد کنید.

دمای ایده آل برای تمرین یا مسابقه برای به حدبیشتر رساندن استقامت چیست؟ تحقیقات نشان می دهد که دمای آن حدود 50 تا 55 درجه فارنهایت است زیرا این دمایی است که در آن راحت تر نفس می کشید و تمرین می کنید.

با این حال، تمرین در دماهای سردتر نیز بی خطر است.

3. با افسردگی و اختلال عاطفی فصلی مبارزه می نماید

تصور می گردد که ورزش کردن در خارج از خانه در طول زمستان که در معرض نور خورشید هستید، یکی از استراتژی های موثر برای یاری به جلوگیری از اختلال عاطفی فصلی است، نوعی اختلال خلقی/افسردگی که بیشتر افراد را در ماه های تاریک زمستان تحت تأثیر قرار می دهد.

نور خورشید و ورزش هر دو به دلایل مختلفی بر خلق و خوی شما تأثیر مثبت دارند، از جمله به این علت که به ترشح بیشتر مواد شیمیایی احساس خوب از جمله سروتونین و اندورفین یاری می نمایند.

یکی دیگر از مزایای سلامت شناختی/روانی ورزش در هوای سرد چیست؟ بعضی از مطالعات نشان داده اند که افرادی که در سرما ورزش می نمایند، تمایل به بهبود در تصمیم گیری، تمرکز و حافظه خود دارند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که ورزش به طور کلی برای کاهش اضطراب و بهبود تمرکز مفید است.

4. می تواند به شما یاری کند بهتر بخوابید

ترکیبی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول روز، هوای تازه و فعالیت بدنی می تواند به شما یاری کند تا در شب راحت تر بخوابید. نور خورشید برای تنظیم ریتم شبانه روزی شما مهم است که به آن ساعت داخلی نیز می گویند که باعث می گردد شب ها به میزان کافی احساس خواب آلودگی کنید و صبح ها به میزان کافی هوشیار باشید تا از خواب بیدار شوید.

اثرات کاهش استرس ورزش، چه در داخل خانه یا خارج از منزل انجام گردد، برای مبارزه با بی خوابی نیز مهم است.

5. از سلامت قلب و متابولیک پشتیبانی می نماید

تقریبا همه انواع ورزش به سیستم قلبی عروقی شما یاری می نماید و می تواند به افزایش حساسیت به انسولین و مدیریت بهتر قند خون یاری کند.

انجام فعالیت بدنی منظم، مانند راه رفتن سریع یا دویدن در فضای باز، با کاهش خطر ابتلا به مسائل رایج سلامتی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و سطح بالای گلوکز خون مرتبط است.

چگونه در هوای سرد ورزش کنیم (برترین تمرینات)

برترین ورزش ها در هوای سرد چیست؟

اینها شامل تمرینات کاردیو یا هوازی مانند دویدن، پیاده روی سریع، آهسته دویدن یا دوچرخه سواری (با فرض اینکه باد خیلی ناراحت نماینده نیست)، به علاوه اسکیت روی یخ، بازی هاکی، یا اسکی در سراشیبی و اسنوبورد می شوند. شما بعلاوه می توانید تمرینات سرعتی را در خارج از منزل انجام دهید یا حتی یک تمرین دایره ای یا وزنه برداری انجام دهید.

برای انجام تمرینات خود در فضای باز آماده هستید، حتی اگر اواسط زمستان باشد؟ در اینجا مواردی آمده است که باید بدانید:

1. گرم کردن با کشش های پویا

قبل از ورزش در هوای سرد حتماً بدن خود را به درستی گرم کنید زیرا عضلات و مفاصل غیرفعال و سرد بیشتر مستعد آسیب هستند.

به جای انجام کشش های استاتیک سنتی که در آن حالت ثابتی دارید، به صورت پویا کشش را انجام دهید. کشش پویا شامل حرکت است که گردش خون و جریان خون را در عضلات شما تقویت می نماید و به محافظت در برابر آسیب ها یاری می نماید.

در اینجا چند نمونه از حرکات کششی پویا برای چند دقیقه قبل از تمرین در سرما آورده شده است:

  • دایره های پهن بازو و پا (از هر کدام حدود 20 عدد را هدف قرار دهید)
  • شانه و گردن و شانه بالا انداختن
  • ضربه های انگشت پا
  • گام های بلند (بالا آوردن زانوها به سمت قفسه سینه)
  • اسکوات هوایی
  • لانژ (پهلو، عقب و جلو)
  • چهار کشش

2. هیدراته بمانید

باور کنید یا نه، در هوای سرد بیشتر مستعد کم آبی هستید زیرا احساس تشنگی شما کاهش می یابد، بدن شما از آب برای گرم کردن شما استفاده می نماید و به علت استنشاق هوای مرطوب که باعث از دست دادن مایعات تنفسی می گردد، آب از دست می دهید.

حتما قبل، حین و بعد از تمرین آب بنوشید. اگر ترجیح می دهید، از قبل چیزی گرم بنوشید، مانند چای داغ که می تواند به احساس سرما در ابتدا یاری کند.

3. مصرف مواد مغذی را قبل و بعد از تمرین افزایش دهید

خوردن یک رژیم غذایی سالم که شامل پروتئین و کربوهیدرات های پیچیده باشد برای ورزش بدون توجه به دما یا زمان سال مهم است. مهم است که مصرف مواد مغذی خود را قبل و بعد از تمرین در هوای سرد بهینه کنید زیرا ماهیچه های شما برای تأمین سوخت و ترمیم خود و قوی تر شدن به پروتئین و کربوهیدرات احتیاج دارند.

قبل از تمرین، یک تا سه ساعت قبل از ورزش، یک وعده غذایی غنی از کربوهیدرات و پروتئین بخورید. (از هر چیز خیلی سنگین درست قبل از ورزش خودداری کنید که ممکن است باعث معده درد گردد.)

اگر بیش از یک ساعت فعال هستید و ورزش شدید انجام می دهید، ممکن است در اواسط تمرین یک میان وعده غنی از کربوهیدرات بخورید تا انرژی خود را حفظ کنید. پس از یک تمرین سخت، در عرض یک تا دو ساعت پروتئین و کربوهیدرات مصرف کنید تا ذخایر گلیکوژن را دوباره پر کنید و به ریکاوری عضلات یاری کنید.

چه چیزی بپوشید

هنگامی که دمای هوا در بیرون کاهش می یابد، پوشیدن لباس مناسب برای یاری به گرم نگه داشتن دمای مرکزی بدن مهم است. لباس ها و لوازم جانبی که به حفظ گرمای بدن یاری می نمایند می توانند ماهیچه های شما را گرم نگه دارند تا کمتر احساس سفتی یا خشک شدن داشته باشید.

در اینجا چند دستورالعمل در خصوص لباس پوشیدن هنگام ورزش در سرما آورده شده است:

لباس های لایه ای - لایه پایینی شما در حالت ایده آل باید چیزی نازک باشد که از مواد مصنوعی (مانند پلی استر، پلی پروپیلن و نایلون) ساخته شده باشد که عرق را از بدن شما دور می نماید. این باعث می گردد رطوبت و سرمای کمتری نسبت به لباس های نخی داشته باشید. در پی لباسی باشید که با علامت رطوبت گیر تعیین شده است. روی لایه نازک خود، چیز سنگین تری اضافه کنید که مانند عایق برای شما عمل کند، مانند سوئیشرت، ژاکت یا لباسی از جنس پشم گوسفند.

قسمت های آسیب پذیر بدن را بپوشانید - دست ها، پاها، انگشتان پا، گوش ها و نوک بینی شما بیشتر در معرض سرماخوردگی و حتی سرمازدگی هستند، زیرا زودتر یخ می زند. این به این علت اتفاق می افتد که بدن شما انرژی را حفظ می کند و اولویت ها را گرم می کند نه اندام های انتهایی.

بسته به اینکه هوا چقدر سرد است، با کلاه، دستکش، ماسک صورت، روسری یا عینک خود را بپوشانید تا پوست کمتری در معرض دید قرار گیرد. حتماً جوراب گرم بپوشید اما مطمئن شوید که بسته به نوع کفشی که می پوشید، راحت باشند. (اگر کفش های کتانی بپوشید در مقایسه با بوت یا چکمه های اسکی که می توانند با جوراب های پشمی یا نخی ضخیم مناسب باشند، به جوراب های نازک تری احتیاج دارید.)

اگر دستان شما بیش از حد سرد می گردد، سعی کنید از آسترهای دستکش نازک زیر دستکش های ضخیم تر که با پشم پوشیده شده اند بهره ببرید.

محافظت از پوست خود را نباید فراموش کنید - در زمستان پوست خود را به طور مداوم مرطوب کنید تا آب در آن محفوظ بماند و از خشکی و ترک خوردن جلوگیری کنید.

در حالی که میزانی نور خورشید در طول زمستان می تواند بسیار مفید باشد اما میزان زیاد آن همچنان می تواند پوست شما را بسوزاند حتی اگر بیرون هوا سرد باشد. اگر زمان زیادی را در خارج از منزل می گذرانید، از کرم ضد آفتاب بهره ببرید، به خصوص اگر نزدیک برف هستید که می تواند نور خورشید را منعکس کند به عنوان مثال، در اسکی یا اسنوبورد.

بیشتر متخصصان پوست استفاده از 30 SPF+ را در صورتی که بیش از 20 تا 30 دقیقه در معرض نور خورشید قرار دارید، به همراه بالم لب با ضد آفتاب توصیه می نمایند.

چقدر سرد خیلی سرد است؟

چه دمایی برای ورزش کردن در بیرون خیلی سرد است؟ دمای ایده آل برای ورزش در هوای آزاد در هوای سرد بین 30 تا 50 درجه فارنهایت است.

با این حال، کالج پزشکی ورزشی آمریکا بیان نموده است که ورزش را می توان با خیال راحت در بیشتر محیط های هوای سرد بدون آسیب دیدگی در هوای سرد انجام داد. شاخص دمای باد سرد را می توان برای تخمین خطر نسبی سرمازدگی شدید استفاده کرد. ورزش کردن در دمای باد سرد زیر 27- درجه سانتیگراد (18- درجه فارنهایت) مانعی ندارد.

به عبارت دیگر، به نظر می رسد که برای بیشتر بزرگسالان ورزش کردن در دماهای بسیار سرد، حتی آنهایی که به درجه فارنهایت تک رقمی می رسند، بی خطر به نظر می رسد. با این حال، پوشیدن لباس مناسب زمانی که دمای هوا به زیر 30 می رسد بسیار مهم است و مراقب علائم آسیب ناشی از سرما (مانند بی حسی، کلافگی و پوست بسیار قرمز و سرد) باشید.

هنگامی که دما به زیر 5 درجه فارنهایت می رسد و باد بیش از 20 مایل در ساعت می وزد، مراقب یخ زدگی باشید که خطر آسیب های ناشی از سرما را افزایش می دهد.

خطرات و عوارض جانبی

ورزش در هوای سرد خطر هایپوترمی را افزایش می دهد که ناشی از دمای پایین بدن است. این یک بیماری جدی است که می تواند به پوست و سایر بافت ها آسیب برساند، بنابراین جدی گرفتن آن مهم است.

در صورت بروز علائم هایپوترمی مانند موارد زیر هوشیار باشید:

  • بی حسی و سوزن سوزن شدن با قرمزی یا بنفش شدن پوست
  • لرز شدید
  • خستگی مفرط
  • لکنت زبان
  • از دست دادن هماهنگی و تعادل

افراد مبتلا به بیماری هایی مانند آسم یا مسائل قلبی بیشتر در معرض خطر عوارض جانبی مرتبط با ورزش هنگام کار در سرما هستند. اگر سابقه مسائل تنفسی، درد قفسه سینه و غیره دارید، مراقب باشید که بیش از حد به خودتان فشار نیاورید.

نتیجه گیری

ورزش در سرما مفید است زیرا باعث می گردد بدن شما برای حفظ هموستاز (یا تعادل) سخت کار کند. هر چه محیط شما سردتر باشد، بدن شما برای انجام این کار سخت تر کار می کند، به این معنی که انرژی را در این فرآیند مصرف می کند و بعلاوه از نظر متابولیک به طرق خاصی برای شما مفید است.

مزایای ورزش در فضای باز در زمستان شامل بهبود متابولیسم، چربی سوزی، خلق و خو، استقامت، سلامت قلب و خواب است.

معمولاً ورزش کردن در خارج از خانه بی خطر است حتی اگر درجه حرارت به یک رقم کاهش یابد اما حتماً از لباس های ضد رطوبت، دستکش، جوراب گرم و کلاه بهره ببرید.

اگر هنگام ورزش در سرما احساس سوزن سوزن شدن شدید، بی حسی یا سایر علائم هایپوترمی کردید، این کار را متوقف کنید. بعلاوه حتماً هیدراته بمانید و قبل و بعد از ورزش در سرما خوب بخورید تا برترین نتیجه را بگیرید.

منبع:

draxe

منبع: هفت گنج

به "فواید ورزش در سرما چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید ورزش در سرما چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید