مهار پشه های ناقل بیماری با فناوری کریسپر

به گزارش وبلاگ بخار، پژوهشگران آمریکایی سعی دارند تا با یاری فناوری اصلاح ژن کریسپر به مهار پشه هایی بپردازند که ناقل بیماری هستند.

مهار پشه های ناقل بیماری با فناوری کریسپر

از زمان شروع دگرگونی در ویرایش ژن کریسپر، دانشمندان کوشش نموده اند تا از این فناوری برای توسعه محرک های ژن استفاده نمایند که پشه های گسترش دهنده پاتوژن مانند آنوفل(Anopheles) و آئدسAedes) را هدف قرار می دهند.

مهندسی ژنتیک، کمتر به پشه های کولکس(Culex) پرداخته است که بیماری های مخربی مانند ویروس نیل غربی(West Nile virus) و همچنین سایر ویروس ها مانند ویروس انسفالیت ژاپنی (JEV) و پاتوژن عامل(avian malaria) را گسترش می دهند.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو(UCSD)، چندین ابزار ویرایش ژن ابداع نموده اند که می تواند راه را برای ایجاد یک محرک ژن نهایی هموار کند که پشه های کولکس را از گسترش بیماری بازمی دارد. محرک های ژن برای گسترش ژن های اصلاح شده طراحی می شوند. در این پژوهش، انواعی محرک های ژن طراحی شده اند که می توانند توانایی انتقال پاتوژن ها را از بین ببرند.

این گروه پژوهشی، ابزاری را برای پشه های کولکس طراحی کردند. اگرچه در مهندسی ژنتیک، کمتر به پشه های کولکس توجه شده است اما لازم بود که پژوهشگران، ابزار خود را از ابتدا و با آنالیز دقیق ژنوم کولکس ابداع نمایند.

والنتینو گانتز(Valentino Gantz)، از پژوهشگران این پروژه گفت: من و همکارانم باور داریم که پژوهش ما برای دانشمندانی که در حوزه بیولوژی کولکس فعالیت می نمایند، تاثیرگذار خواهد بود زیرا ابزارهای جدید ژنتیکی در این زمینه مورد احتیاج هستند. ما همچنین باور داریم که جامعه علمی، فراتر از حوزه محرک های ژن از این یافته ها استقبال خواهد نمود و یافته های این پژوهش مورد توجه گسترده قرار خواهد گرفت.

اگرچه پشه های کولکس، مسائل کمتری را در آمریکا به همراه داشته اند اما در آفریقا و آسیا، خطر بیشتری برای سلامتی به شمار می فرایند زیرا می توانند ناقل بیماری فیلاریازیس(filariasis) باشند که یک بیماری ناتوان نماینده مزمن است.

همچنین پژوهشگران نشان داده اند که ابزار آنها می تواند در سایر حشرات نیز کاربرد داشته باشد.

گانتز گفت: آران ای های اصلاح شده می توانند عملکرد محرک های ژن را در مگس های میوه افزایش دهند و شاید جایگزین بهتری برای محرک های ژن و محصولات ویرایش ژن در گونه های دیگر باشند.

این گروه پژوهشی در حال حاضر مشغول آزمایش ابزارهای جدید خود هستند تا از بیان ژنتیکی کامل عناصر کریسپر اطمینان یابند. آنها اکنون آماده هستند تا ابزارهای خود را در محرک های ژن پشه های کولکس به کار ببرند. شاید این محرک های ژن را بتوان برای پیشگیری از انتقال پاتوژن توسط پشه های کولکس به کار برد و یا از آن برای مهار جمعیت پشه ها و پیشگیری از گزیده شدن توسط آنها استفاده کرد.

این پژوهش، در مجله Nature Communications به چاپ رسید.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "مهار پشه های ناقل بیماری با فناوری کریسپر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهار پشه های ناقل بیماری با فناوری کریسپر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید