کشف یک دایناسور نو در تایلند

به گزارش وبلاگ بخار، فسیل های 145 میلیون ساله تازه کشف شده در شمال کشور تایلند، خبر از کشف گونه ای تازه از دایناسور های گیاهخوار می دهند.

کشف یک دایناسور نو در تایلند

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، کشف استخوان های فسیل شده در تایلند به عنوان گونه تازهی از دایناسور ها شناسایی شده اند که بین 145 تا 200 میلیون سال پیش در اواخر دوره ژوراسیک می زیسته است.

نام این گونه تازه Minimocursor phunoiensis است که یک دایناسور گیاهخوار بوده که در علفزار های جنوب شرقی آسیا چرا می کرده است.

نیمه اول نام علمی این دایناسور از دو کلمه لاتین minimus به معنای کوچکترین و cursor به معنای دونده تشکیل شده است.

این آزمایش فسیلی از طریق دیرینه شناسان دانشگاه ماهاساراخام در تایلند انجام شده است.

فسیل خوب حفظ شده این دایناسور

این استخوان ها در سال 2012 در سازند فو کرادونگ در شمال تایلند کشف شدند. با این حال، سال ها طول کشید تا تعیین شود که آن ها بقایای متعلق به یک گونه تازه در عصر ژوراسیک هستند.

پژوهشگران، استخوان های فسیل شده فوق العاده ای از این گونه تازه را در این مکان کشف کردند. پیش از این یافته، بیشتر فسیل های دایناسور های کشف شده در تایلند، استخوان های جدا شده مانند استخوان های اندام و مهره ها بودند.

پژوهشگران در این مقاله نوشتند: این محل حاوی نمونه های فراوانی است و یک اسکلت فوق العاده از آن به دست آمده است که نشان دهنده یکی از بهترین فسیل های به خوبی حفظ شده از دایناسور ها است که تا به حال در جنوب شرقی آسیا یافت شده است.

ویژگی های آشکار شده از این فسیل ها

این موجود متعلق به گروه نئوریتیس (neornithischia) است که شامل دایناسور های گیاهخوار مختلف مانند اورنیتوپادها، مارژینوسفالیان و برخی دایناسور های کوچک دوپا است.

این نمونه تازه که به خوبی حفظ شده است، پنج ویژگی متمایز در صورت، لگن و استخوان های دست دارد که همین موجب شد پژوهشگران آن را به عنوان یک گونه تازه اعلام کردند.

بر اساس گزارش ها، این فسیل ها ویژگی های مورفولوژیکی خاصی مانند یک توده استخوانی کوچک متمایز در فک و یک برجستگی غیرمعمول روی استخوان شرمگاهی دارند. ساختار دندان این دایناسور نیز نشان می دهد که گیاهخوار بوده است.

این دایناسور هنوز جوان بوده که از بین رفته است. پژوهشگران تخمین می زنند که بر اساس مقدار استخوان ها فقط حدود 60 سانتی متر، یعنی تقریباً به مقدار یک سگ میانه طول داشته است. با این حال، بالغ های این گونه اندکی بزرگتر بوده اند.

جالب اینجاست که این تیم 10 نمونه متمایز متعلق به اعضای یک گونه را پیدا کرده است. پژوهشگران بیان می کنند که وجود بقایای بسیار زیاد نشان می دهد که این گونه احتمالاً در آن زمان در این منطقه مستقر بوده است.

این مطالعه در مجله Diversity منتشر شده است.

منبع: فرارو

به "کشف یک دایناسور نو در تایلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک دایناسور نو در تایلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید