همه چیز درباره بازیافت زباله و مزایایی که برای محیط زیست دارد

به گزارش وبلاگ بخار، بازیافت زباله مهم ترین قدم برای یاری به حفظ محیط زیست است که اهمیت زیاد آن برای همگان تعیین است. اولین قدم برای این کار از خانه ها و با بازیافت و تفکیک زباله آغاز می گردد. کارخانه بازیافت زباله روز به روز بیشتر می گردد و این خبر خوبی برای محیط زیست خواهد بود. در این مطلب خبرنگاران به روش های بازیافت و تفکیک زباله نقش هر فرد در این کار و نتایجی که در پی دارد، می پردازیم.

همه چیز درباره بازیافت زباله و مزایایی که برای محیط زیست دارد

بازیافت زباله؛ راهی برای حفظ محیط زیست

از میان راه های زیادی که برای حل بحران آلودگی محیط زیست وجود دارد، بازیافت زباله از مهم ترین هاست. این کار 3 تأثیر عمده و مستقیم و مشهود در حفظ محیط زیست می گذارد:

  • کاهش مصرف منابع برای فراوری کالای تازه:

    فراوری کالاهای تازه با استفاده از کالاهای بازیافت شده، در عمل احتیاج به مواد اولیه را کاهش می دهد. از زباله های بازیافتی می توان برای فراوری همان کالا یا کالاهای تازه استفاده کرد. این چرخه باعث بازگرداندن مواد ارزشمندی می شود که ممکن است در قالب زباله دور ریخته شود.

  • کاهش مصرف انرژی:

    بازفرآوری مواد اولیه موجود در زباله ها و فراوری کالا از آنها به مراتب انرژی کمتری مصرف می نماید. بعلاوه انرژی هایی که برای دفن و سوزاندن این زباله ها، استخراج مواد معدنی و انتقال آنها به مراکز فراوریی صرف می شود، ذخیره خواهد شد.

  • کاهش احتیاج به زمین برای دفن زباله:

    بیشتر افراد راستا زباله را تا سطل آشغال های کوچه ها و خیابان ها و یا حداکثر تا ماشین حمل زباله می دانند و تصوری از مراحل بعدی و منابعی که صرف از بین بردن آنها می شود، ندارند. یکی از مهم ترین بخش های این فرایند، مرحله دفن آنهاست که در عمل زمین های بایر یا طبیعی اطراف شهرهاست. از این زمین ها استفاده بهتری نیز می توان کرد یا حداقل می توان آنها را به حال خود رها کرد تا زیستگاه طبیعی حیوانات در آنها شکل بگیرد. زمانی که زباله بازیافت می شود، احتیاجی به آلوده کردن این زمین ها نیست.

فواید بازیافت زباله تنها به این موارد محدود نمی شود و آثار دیگری نیز دارد، مواردی چون:

  • کاهش دمای کره زمین
  • کاهش آلودگی های صوتی
  • ایجاد اشتغال
  • کم بودن قیمت کالاهای بازیافتی
  • کاهش تخریب طبیعت

زباله، طلای کثیف

این حرف فقط یک شعار نیست؛ مقدار مواد ارزشمندی که در میان زباله ها دفن می شود، به حدی زیاد است که کاملاً امکان بازگرداندن به چرخه فراوری را دارد. انواع کاغذ و مقوا، بطری های شیشه ای و پلاستیکی، موادی که در وسایل و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی به کار رفته ، فلزات و آلومینیوم، پلاستیک و هزاران ماده ارزشمند دیگر از این جمله است. بازیافت این مواد در کنار ارزش مالی زیادی که دارد، به حفظ محیط زیست هم یاری می نماید. کاهش انرژی مصرفی، جلوگیری از گرم شدن زمین و موارد بسیاری که پیش از این نیز بیان شد.

بازیافت و ساخت مجدد کالا از این مواد ارزشمند باعث ایجاد فرصت های شغلی بیشتر نیز می شود. ورود مجدد این مواد و کالاهای ساخته شده از آن به چرخه اقتصاد، فشار را از روی بخش های فراوریی بر می دارد و امکان نوآوری بیشتری به آنها می دهد.

تفکیک زباله؛ اولین قدم برای بازیافت

اگر یکی از اهداف بازیافت زباله کاهش مصرف انرژی باشد، تک تک افراد مسئول این کار هستند. مسئولیت شهروندان از خانه شروع می شود. تفکیک کردن زباله ها تأثیر بسیار زیادی در بالارفتن سرعت بازیافت، جلوگیری از هدررفت منابع ارزشمند، راحت ترشدن مراحل در کارخانه بازیافت زباله و در نتیجه کاهش انرژی و هزینه مورداحتیاج خواهد شد. تفکیک زباله به معنای جداسازی و دسته بندی کردن زباله هاست. زباله هایی که باید تفکیک شود، در دو دسته کلی زیر جای می گیرد:

  • زباله تر:

    معمولاً پسماند مواد غذایی و خوراکی هاست. این مواد دورریختنی که بخش زیادی زباله های به اصطلاح شهری را تشکیل می دهد، عمدتاً ریشه گیاهی و طبیعی دارد و به سرعت در طبیعت جذب و حل می شود. بازمانده میوه ها و سبزیجات، غذاها و انواع خوراکی ها در این دسته قرار می گیرد.

  • زباله خشک:

    این زباله ها به وسیله طبیعت جذب نمی شود یا مدت زمان زیادی طول می کشد که تجزیه شود. زباله خشک خود به موارد زیر تقسیم می شود:

  • پسماندهای کاغذی
  • پسماندهای پلاستیکی
  • پسماندهای فلزی
  • پسماندهای پارچه ای و منسوجات
  • پسماندهای شیشه ای
  • پسماندهای الکترونیکی و الکتریکی

تفکیک زباله فقط مختص خانه ها نیست. حجم عظیمی از زباله های شهری در شرکت ها و کسب و کارها ایجاد می شود. افراد زمان زیادی از وقت خود را در محل کار می گذرانند و طبیعی است که در این مکان ها هم زباله فراوری نمایند. از این رو مبحث تفکیک زباله در شرکت ها نیز، موضوع مهمی است.

بازیافت مواد پلاستیکی:

مواد پلاستیکی بیشترین حجم زباله را تشکیل می دهد و از آنجایی که در طبیعت نیز تجزیه نمی شود، اهمیت بازیافت آنها بیشتر از سایر مواد است. بعلاوه به علت تنوع زیاد مواد پلاستیکی روش های گوناگونی برای بازیافت مواد پلاستیکی وجود دارد که عبارتند از:

  • پلیمری سازی مجدد
  • تراکم گرمایی
  • بازیافت توزیع شده
  • بازیافت شیمیایی
  • پیرولیز

بازیافت زباله از چه زمانی اهمیت پیدا کرد؟

از نیمه قرن بیستم به این سو، مصرف گرایی بخش مهمی از زندگی مردم شد. زیادشدن فراوریات کارخانه ها، افزایش نیروی کار و البته رشد سریع جمعیت، احتیاج به کالاهای تازه را بیشتر کرد. این افزایش فراوریات خودبه خود افزایش زباله را نیز در پی داشت. به تدریج اثرات مخرب زیست محیطی این موضوع خود را به شدت نشان داد. از سوی دیگر، محدودیت منابع زمین خیلی سریع آشکار شد، اما از میانه دهه 1970 بود که اهمیت زباله، تحقیق درمورد بازیافت زباله و لزوم آن در میان مردم مطرح شد.

ابتدا دولت های غربی و اروپایی بازیافت زباله را شروع کردند و این موضوع کم کم به بسیاری از کشورها تسری پیدا کرد. در حال حاضر بازیافت زباله در جوامع پیشرفته، بخش مهمی از اقتصاد این کشورها را تشکیل می دهد و حتی تعدادی از این کشورها اقدام به واردات زباله و بازیافت آنها می نمایند.

تاریخچه بازیافت زباله در ایران به سال 1313 برمی شود. در این سال، کارخانه مقواسازی کرج با خرید ضایعات کاغذ و تبدیل آن با دستگاه بازیافت زباله به مقوا به طور رسمی فعالیت بازیافت را شروع کرد. درسال 1335 نیز دومین کارخانه مقواسازی به نام مقواسازی شرق و یک سال بعد از آن هم کاغذسازی کهریزک در تھران کار بازیافت خود را شروع کرد.

روش های بازیافت زباله

بازیافت زباله به سه روش کلی انجام می پذیرد:

  • شستشو و ضدعفونی کردن:

    در این روش، بازیافت زباله فرایند خاصی روی آن صورت نمی گیرد و تنها شست وشو و ضدعفونی کردن آنها کافی است. موادی مثل بطری های شیشه ای سالم در این دسته قرار می گیرد.

  • تبدیل کردن زباله به مواد اولیه فراوری:

    زباله هایی مثل خرده شیشه، کاغذ و فلزات، چوب و مواد پلاستیکی را می توان برای فراوری مجدد کالاهای دیگر استفاده کرد؛ بدون اینکه به تجزیه یا تغییر زیادی احتیاج داشته باشد.

  • کمپوزیت کردن:

    این روش در خصوص پسماند مواد غذایی و ارگانیک به کار برده می شود. به این ترتیب که مواد فسادپذیر به کمپوزیت، انواع کودها و بازیافت انرژی هایی مثل گاز متان تبدیل می شود.

هرکدام از انواع روش های بازیافت زباله در کارخانه ها و کارگاه های مختص خود انجام می شود.

جمع بندی

با توجه به ارزش زیاد مواد دور ریخته شده، محدودیت منابع، بحران های زیست محیطی، گرم شدن کره زمین، آلودگی ها و هزاران مسئله دیگر موضوع تفکیک زباله را جدی تر نموده است. تفکیک و بازیافت زباله تنها وظیفه دولت و شهرداری های نیست؛ بلکه تک تک شهروندان در این باره مسئول هستند.

شما چه روش هایی را برای تفکیک بهتر زباله و بازیافت آنها پیشنهاد می کنید؟ راه حل شما برای کاهش مصرف مواد پلاستیکی جیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما درمیان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار

به "همه چیز درباره بازیافت زباله و مزایایی که برای محیط زیست دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره بازیافت زباله و مزایایی که برای محیط زیست دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید