پرونده خانه ناجی برای آنالیز به وزارتخانه میراث فرهنگی فرستاده شده است

به گزارش وبلاگ بخار، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، پرونده خانه ناجی برای آنالیز به وزارتخانه میراث فرهنگی فرستاده شده است.

پرونده خانه ناجی برای آنالیز به وزارتخانه میراث فرهنگی فرستاده شده است

خبر دادند که در خیابان ولیعصر، سمت راست کوچه حمام جنت و سمت چپ بن بست ناجی، خانه ای قاجاری در حال تخریب است. خبر دادیم که پیشتر به لطف دوستداران میراث فرهنگی، وضع وخیمش به وزارتخانه میراث فرهنگی گزارش شده و با پیگیری های صورت گرفته بصورت اضطراری در لیست میراث ملی به ثبت رسیده است اما با پرس و جوی بیشتر دریافتیم که خیر، پفراینده ثبت اضطراری هنوز به پایان نرسیده و بله، خانه ناجی را دارند با سرعت هرچه تمامتر از درون تخریب می نمایند؛ چنانکه خانه حاجی شکری را...

اردشیر قانعی که به همت یک سرمایه گذار اتریشی در حال بازسازی خانه تاریخی پرورش است، سؤالی که سوم اسفند سال گذشته پرسیده بود، بار دیگر تکرار می نماید و می گوید: وقتی یک سرمایه گذار تصمیم می گیرد خانه ای که رو به تخریب رفته را احیا و به یک جاذبه گردشگری برای شهر تبدیل کند، آیا نباید از او حمایت کرد؟

او ادامه می دهد: داغ بالا رفتن ستون های بزرگ بتنی در ضلع جنوبی خانه ثبت ملی شده پرورش هنوز تازه است که حالا در ضلع شمالی آن هم کمر به تخریب خانه ناجی بسته اند تا فاتحه اندک به جامانده بافت تاریخی جوباره را بخوانند و با مخدوش کردن نما و منظر تک بناهای حفظ شده، سرمایه گذاران را هم از اصفهان فراری بدهند.

حسین کارگر، شهردار منطقه سه اصفهان اطمینان می دهد که مالک خانه ناجی تا به امروز جواز تخریب را نگرفته و محسن افشار، معمار و بازسازیگر با اشاره به ارزش و اهمیت خانه ناجی اظهار می نماید: حتی اگر سنگ های حکاکی شده و تزئینات گره چینی شده حوضخانه خانه ناجی را هم نادیده بگیریم، صرف قرار گرفتن این خانه در بافت تاریخی باید منجر به حفظ آن گردد، چرا که تخریب یک بنا در بافت، تخریب همه بناها تلقی می گردد.

او می گوید: معمولاً افرادی که قصد تخریب خانه های تاریخی را دارند، از اعتقادات مذهبی مردم سوءاستفاده نموده و با بیان جملاتی نظیر اینکه می خواهیم اینجا حسینیه بسازیم، می کوشند جهت تخریب را برای خود هموار نمایند.

افشار تصریح می نماید: بارها شاهد بوده ایم تخریبگران کارشان را بدون اقدام برای کسب جواز و با آسیب زدن به اجزای داخلی خانه آرام آرام پیش می برند تا جایی که جز یک چهار دیواری هیچ چیز از بنای تاریخی باقی نماند و بعد راحت تر بتوانند جواز بگیرند. این اتفاق برای خانه تاریخی ناجی هم در حال رخ دادن است.

به گفته این بازسازیگر، وقتی یک خانه واجد ارزش است اما هنوز در لیست میراث ملی به ثبت نرسیده و بیم تخریب آن می رود، میتوان آن را بصورت اضطراری ثبت کرد. این کار باعث می گردد حتی اگر جوازی هم صادر شده به حالت تعلیق دربیاید تا مستندنگاری برای نشان دادن ارزش های این خانه شروع گردد و اگر شورای فنی با تکیه بر این شواهد به این نتیجه برسد که خانه ارزشمند است، آن را در لیست میراث ملی ثبت کند.

او خاطر نشان می نماید: همین که مالک به صورت پنهانی در حال تخریب خانه از درون است به این معنی است که هنوز جواز تخریب را نگرفته، بنابراین ثبت اضطراری خانه ناجی در اسرع وقت می تواند مانع از پیش روی فرایند تخریب و صدور جواز گردد.

در پی پیگیری های بیشتر، یکی از کارمندان اداره کل میراث فرهنگی استان بیان کرد که مقدمات ثبت اضطراری خانه ناجی فراهم شده و پفراینده آن برای آنالیز به وزارتخانه میراث فرهنگی فرستاده شده است.

او در پاسخ به این سؤال که چرا وقتی جلسه ای برای مشخص تکلیف ثبت اضطراری این خانه در تهران تشکیل شده، نماینده ای از اداره کل میراث فرهنگی اصفهان برای دفاع در آن حضور نداشت، شرح داد: بدلیل قرمز شدن شرایط کرونایی اصفهان، سفرها در آن برهه زمانی لغو شد و قادر به شرکت در این جلسه نبودیم اما بزودی و بار دیگر جلسه شورای فنی با حضور نمایندگانی از میراث فرهنگی اصفهان در تهران تشکیل خواهد شد تا پفراینده ثبت اضطراری خانه ناجی هم به پایان برسد.

منبع: همگردی

به "پرونده خانه ناجی برای آنالیز به وزارتخانه میراث فرهنگی فرستاده شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده خانه ناجی برای آنالیز به وزارتخانه میراث فرهنگی فرستاده شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید