پیر شدن موش های جوان پس از تزریق خون موش های پیر!

به گزارش وبلاگ بخار، محققان دانشگاه کالیفرنیا اعلام نموده اند که تنها یک بار تزریق خون موش های پیر به موش های جوان باعث بروز مشخصه های پیری آن ها می گردد.

پیر شدن موش های جوان پس از تزریق خون موش های پیر!

دانشمندان سراسر دنیا در پی راه هایی برای به تاخیر انداختن یا حتی جلوگیری از پیری هستند. این کوشش ها تا به امروز با پیشرفت بزرگی همراه نبوده است که یکی از دلایل آن می تواند در وهله اول اطلاعات کم ما در خصوص پیری باشد؛ بنابراین محققان بر روی اینکه چه چیزی باعث پیری ما می گردد تمرکز نموده اند تا فرآیند هایی را که روزی می توان از آن ها برای جلوگیری از پیری استفاده کرد را درک نمایند.

به نقل از آی ای، در سال 2005، گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا موش هایی ایجاد کردند که یکی پیر و دیگری جوان بود و هر دو اندام ها و خون یکسان داشتند. در طول آزمایش، موش های مسن تر نشانه هایی از معکوس شدن پیری نشان دادند. در آزمایشی که اخیرا اجرا شده است، محققان می خواستند بدانند که آیا عکس این قضیه نیز رخ می دهد یا خیر.

برای آزمایش اینکه آیا می توان موش های جوان را مسن تر کرد، آن ها خون یک موش پیر را به موش های جوان تزریق کردند. تمام موش هایی که خون دریافت کردند سه ماهه بودند، در حالی که موش های پیر بین 22 تا 24 ماه سن داشتند. پس از گذشت هفت روز از تزریق، موش ها از نظر استقامت فیزیکی روی تردمیل مورد آزمایش قرار گرفتند.

برای معین تأثیر تزریق، از یک گروه کنترل استفاده شد که در آن موش ها از یک موش جوان تر خون دریافت کردند و عملکرد آن ها را نیز با تردمیل مقایسه کردند.

محققان دریافتند موش هایی که خون موش های پیر را دریافت نموده بودند سریع تر خسته می شوند و مسافت های کوتاه تری را روی تردمیل می دوند. محققان برای آنالیز دلیل کاهش استقامت بدنی، نمونه های خون موش ها را آزمایش کردند و دریافتند که موش هایی که خون موش های پیر را دریافت نموده بودند، نشانگر هایی از آسیب کلیوی و پیری کبد دارند.

در مقابل، وقتی به موش های مسن تر خون موش های جوان تر داده شد، لیپید ها و فیبروز به همراه خستگی در آن ها کاهش یافت، در حالی که استقامت عضلانی در آن ها افزایش یافت. بنابراین، محققان فرض می نمایند که سلول های موش های مسن تر یک فنوتیپ ترشحی مرتبط با پیری (SASP) را آزاد می نمایند که باعث افزایش ضعف عضلانی، از دست دادن استقامت و آسیب بافتی می گردد که همه از نشانه های پیری است.

بعلاوه این احتمال وجود دارد که سلول های مسن تر در خون، که فراوری مثل آن ها متوقف شده است، اما از بدن پاک نشده اند، به طور بالقوه بر سلول های فرد جوان تر تأثیر بگذارند و باعث شوند طوری رفتار نمایند که انگار پیرتر هستند، در حالی که واقعاً اینطور نبوده اند.

برای مقایسه این نتایج در سلول های انسانی، محققان سلول های کلیه انسان را در پلاسمای افراد 60 تا 70 ساله قرار دادند. در مدت شش روز پس از این قرار دادن، محققان چندین نشانگر زیستی پیری را یافتند، که در آزمایش پلاسمای افراد بین 20 تا 30 سال وجود نداشتند.

بنابراین، محققان به این نتیجه رسیدند که عوامل تنظیمی مانند SASP می تواند به عنوان یک استراتژی درمانی برای هدف قرار دادن طول عمر در افراد مورد استفاده قرار گیرد.

این تحقیق در مجله Natu.re Metabolism منتشر شده است

وبلاگ بخار علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "پیر شدن موش های جوان پس از تزریق خون موش های پیر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیر شدن موش های جوان پس از تزریق خون موش های پیر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید