خشکی پوست بعد از لیزر؛ دلایل، روش درمان و نکاتی که باید بدانید

به گزارش وبلاگ بخار، خشکی پوست بعد از لیزر یکی از شکایت های رایج افرادی است که لیزر را به عنوان روشی برای برطرف موهای زاید بدن یا صورت انتخاب می نمایند. این خشکی پوست معمولا چند ساعت تا چند روز ادامه پیدا می نماید و طبیعی است. اما دلیل آن چیست و چطور باید از خشکی پوست بعد از لیزر جلوگیری کرد یا آن را درمان کرد؟ در ادامه پاسخ این سوال ها را بخوانید.

خشکی پوست بعد از لیزر؛ دلایل، روش درمان و نکاتی که باید بدانید

رفع موهای زاید با لیزر چطور انجام می شود؟

قبل از اینکه در خصوص خشکی پوست بعد از لیزر بخوانید، ضروری است که با فرایند از بین رفتن موهای زاید با استفاده از لیزر آشنا شوید. آشنا شدن با این فرایند یاری می نماید که دلیل خشکی پوست را کشف کنید.

لیزر موهای زائد روشی موثر برای از بین بردن موهای زائد و بعلاوه برای جلوگیری از رشد مو در آینده است. در این روش از نور لیزر برای از بین بردن فولیکول های مو استفاده می شود که باعث می شود موهای موجود ریزش نمایند و در عین حال رشد بیشتر آن ها را متوقف نمایند.

لیزر به بافت اطراف این فولیکول های مو آسیب نمی رساند، اما پوست شما ممکن است به این درمان واکنش نشان دهد. برای حفظ سلامت پوست خود پس از لیزر موهای زائد، باید نکاتی را بدانید که در ادامه عنوان می کنیم.

استفاده از لیزر برای رفع موهای زائد بدن یکی از روش های رفع تیرگی پوست است. چرا که فولیکول مو را از بین می برد.

خشکی پوست بعد از لیزر چیست؟

وقتی که لیزر با پوست شما تماس پیدا می نماید، گرمای نور فولیکول های مو را از بین می برد. این گرما باعث ایجاد برجستگی های قرمز کوچک روی سطح پوست شما می شود. این یک واکنش کاملا طبیعی است، اما برای بعضی افراد می تواند هشداردهنده باشد. خوشبختانه، برجستگی ها ظرف یک یا دو روز پس از لیزر ناپدید می شوند.

برجستگی ها ممکن است خارش داشته باشند، اما نباید آن ها را بخارانید. خاراندن پوست باعث افزایش بیشتر التهاب می شود و در نتیجه ناراحتی جدی و زخم احتمالی ایجاد می نماید. اگر برآمدگی های قرمز کوچک باعث ناراحتی شما می شوند، کمپرس سرد را روی آن ناحیه قرار دهید. با قرار دادن چند تکه یخ در یک کیسه پلاستیکی، یک کیسه یخ درست کنید. کیسه را چند دقیقه روی پوست آسیب دیده نگه دارید. یخ نه تنها هر گونه ناراحتی را که تجربه می کنید با بی حس کردن پوست از بین می برد، بلکه قرمزی و تورم احتمالی را نیز کاهش می دهد.

دلیل خشکی پوست بعد از لیزر

با ناپدید شدن برجستگی ها، ممکن است متوجه شوید که پوست شما بیش از حد خشک می شود. در بعضی موارد، برجستگی ها خشک می شوند و آغاز به پوسته شدن می نمایند. این مورد هم یک مشکل رایج است که پس از لیزر موهای زائد رخ می دهد، بنابراین نباید نگران باشید.

یک پماد مناسب برای ترمیم پوست را به این منطقه ها بیش از حد خشک و پوسته پوسته بمالید. یک لایه نازک وازلین هم می تواند برای این منطقه ها مفید باشد. از آنجا که وازلین حاوی مواد شیمیایی سمی نیست، استفاده از آن خطر کمتری برای تحریک بیشتر پوست دارد.

خشکی پوست صورت بعد از لیزر

بعضی افراد لیزر را برای از بین بردن موهای زائد صورت هم استفاده می نمایند. پوست صورت حساس تر است و احتمال بروز مسائلی که بالاتر عنوان کردیم، بیشتر می شود. پس مراقبت های شما هم باید بیشتر باشد. البته خشکی پوست بیکینی بعد از لیزر رایج تر است.

درمان خشکی پوست بعد از لیزر

پس از کاهش واکنش اولیه و کاهش پوسته پوسته شدن، باید به مراقبت از پوست خود ادامه دهید. مطمئن شوید که پوست خود را به صورت دوره ای پس از هر بار لیزر، مرطوب کنید. استفاده از ژل آلوئه ورا را برای تسکین پوست ملتهب و در عین حال مرطوب نگه داشتن آن مفید است.

هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن، هنگام شستن نواحی لیزر شده با ملایمت رفتار کنید. منطقه ها تحت درمان را با پارچه مخصوص شست وشو، لیف یا اسفنج تمیز نکنید. از یک پارچه میکروفایبر نرم برای شست وشوی ملایم این نواحی پوست خود بهره ببرید. علاوه بر این، هنگام استحمام و دوش گرفتن از یک شست وشوی ملایم بدن بهره ببرید. برای صاف کردن پوست خود، از یک شست وشوی بدن لایه بردار ملایم بهره ببرید.

با وجود اینکه این پوسته پوسته شدن وخشکی پوست بعداز لیزر تا حدی طبیعی است و بخشی قابل انتظار در فرایند از بین بردن موهای زاید بدن با لیزر است ولی با روش هایی، می توانید آن را کاهش دهید یا روند بهبود آن را سریع تر کنید. برای مراقبت کوتاه مدت و بلندمدت از پوست بعد از لیزر، این نکته ها را به خاطر بسپارید.

1. تغییر سبک زندگی

پوسته پوسته شدت پوست ممکن است یکی دو روز تا یکی دو هفته طول بکشد. با توجه به این قضیه می توانید جلسات لیزر خود را به خصوص اگر برای نواحی صورت، دست و هر جایی است که ممکن است دیده شود، در زمانی برنامه ریزی کنید که قرار نیست در یک رویداد یا مهمانی مهم شرکت کنید.

در پنج تا هفت روز اولیه بعد از لیزر سعی کنید تمرینات ورزشی را متوقف کنید. چون عرق کردن زیاد در زمان ورزش می تواند باعث ایجاد جوش و گاهی مسائل دیگر در این مرحله از ترمیم پوست شود.

مراقبت های شما باید آهسته و پیوسته باشد و یکی دو روز بعد، آن را رها نکنید.

2. حذف مواد تحریک نماینده از محصولات پوستی

محصولات پوستی مورد استفاده در روتین مراقبت از پوست خود را باید تغییر دهید و هر محصولی را که فکر می نماید ملایم نیست و مواد تحریک نماینده دارد، فعلا برای مدتی کنار بگذارید. مواد فعالی مثل اسیدهای لایه بردار یا رتینول نباید در این محصولات وجود داشته باشند تا زمانی که پوست شما روند ترمیم شدن را طی می نماید و به حالت طبیعی خودش برمی شود. حتی بهتر است از محصولات حاوی ویتامین C هم استفاده نکنید.

به محض اینکه قرمزی و پوسته پوسته شدن و خشکی پوست شما رفع شد و مطمئن شدید که پوست شما کاملا ترمیم شده است می توانید روتین پوستی سابق خود را از سر بگیرید.

3. استفاده از شوینده های ملایم و پمادهای ترمیم نماینده

باید از محصولاتی بهره ببرید که تسکین دهنده پوست باشند و موقع استفاده از این محصولات بسیار ملایم رفتار کنید. برای شستن بخش های آسیب دیده پوست، از شوینده های ملایم بهره ببرید و به جای لیف های سیلیکونی و بافتنی و… فقط از دست خودتان بهره ببرید. در هفته اول از لیف استفاده نکنید.

در واقع برترین روش برای حل مشکل خشکی پوست بعد از لیزر، مدارا کردن با آن است تا زمانی که خود پوست روند ترمیم را طی کند. استفاده از پمادها و کرم های ترمیم نماینده، پوست شما را نرم تر می نماید.

اگر پوست صورت خود را لیزر نموده اید، حتما باید از ضدآفتاب با اس پی اف بالا بهره ببرید و هر دو ساعت یک بار آن را تمدید کنید. از ضدآفتاب های معدنی که زینک اکساید یا تیتانیوم اکساید دارند بهره ببرید تا پوست شما تحریک نشود.

با خرید کرم و ژل ترمیم نماینده می توانید سرعت بهبودی پوست را بیشتر کنید. خوشبختانه کرم ها وپمادها و ژل های تخصصی زیادی فقط برای استفاده بعد از لیزر در بازار وجود دارد.

4. استفاده از سرکه برای تسریع بهبودی

این راهکار خانگی شاید توصیه بدی به نظر برسد ولی پزشکان متخصص پوست آن را تایید می نمایند. برای این منظور یک قاشق سرکه را در یک فنجان آب بذارید و با یک پنبه یا پارچه نرم آن را روی نواحی آسیب دیده به آرامی بگذارید و بردارید. سرکه به خاطر خاصیت ضدمیکروبی که دارد، باعث سرعت بخشیدن به ترمیم پوست و جلوگیری از عفونت و آسیب تماشا آن می شود.

5. برداشتن پوسته های بزرگ

اگر پوست شما لایه لایه بلند می شود، پوسته های بزرگ را که تقریبا از پوست جدا شده اند، به آرامی با قیچی جدا کنید. آن ها را نکشید چون ممکن است در پایان هنوز به پوست چسبیده باشند و با کشیدن آن، پوست را ملتهب کنید. قبل از انجام این کار حتما دست های خود را بشویید و قیچی را استریل کنید. برای این کار می توانید از الکل بهره ببرید.

6. استفاده از کمپرس یخ

زمان بهبودی پوست پس از لیزر معمولاً به نوع عمل و مقدار نفوذ نور به پوست بستگی دارد. بیشتر افراد کمی قرمزی، تورم یا سوزش روی پوست را تجربه خواهند کرد.

برای از بین بردن این عوارض جانبی می توان یک کیسه یخ یا پارچه مرطوب خنک روی پوست قرار داد. مسکن بدون نسخه می تواند برای کاهش تورم و کاهش درد شدیدتر مفید باشد.

7. شستن پوست و استفاده از مرطوب نماینده

مهم است که به مدت چند روز برای ترمیم خشکی پوست بعد از لیزر، هر روز صبح و شب پوست خود را با دقت بشویید و خشک کنید. آب باید ولرم یا سرد باشد و با احتیاط پوست خود را خشک کنید. هدف از شست وشو این است که پوست مرده را از بین ببرید و اطمینان حاصل کنید که چربی طبیعی بدن شما به کلی پاک نمی شود.

پوست بدن نوعی چربی ترشح می نماید که اغلب برای بهبود نواحی تحت درمان، زرد به نظر می رسد. شست وشو و خشک کردن فقط باید پوسته های شدید را از بین ببرد و باعث خونریزی از پوست نشود. خونریزی پوست به این معنی است که شما خیلی سخت پوست را مالش می دهید و خطر طولانی شدن روند بهبودی در انتظار شما است.

برای مراقبت از پوست از مرطوب نماینده مانند وازلین یا سایر محصولات تایید شده برای چند روز بهره ببرید. این کار روند بهبود را تسریع می نماید. با خرید لوسیون و روغن بدن می توانید رطوبت و چربی مورد احتیاج پوست را برای طی شدن این مرحله، تامین کنید.

جمع بندی

خشکی پوست بعد از لیزر یکی از عوارض شایع لیزر موهای زاید است. اما این خشکی طبیعی و بخشی از روند ترمیم پوست است. با رعایت نکاتی که برای رفع خشکی پوست بعد از لیزر مطرح کردیم می توانید این روند ترمیم پوست را تسریع کنید تا زودتر پوست شما بهبود پیدا کند.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت وبلاگ بخار مگ را بخوانید.

منابع: Lebeauvisagemedicalspa, Ctfacialplasticsurgery, Realself

منبع: دیجیکالا مگ

به "خشکی پوست بعد از لیزر؛ دلایل، روش درمان و نکاتی که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشکی پوست بعد از لیزر؛ دلایل، روش درمان و نکاتی که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید