کشف 2 هزار کله مومیایی شده در معبد فرعون بزرگ

به گزارش وبلاگ بخار، بیش از 2000 کله قوچ مومیایی شده در معبد ابیدوس متعلق به شاه رامسس دوم در مصر کشف شده است.

کشف 2 هزار کله مومیایی شده در معبد فرعون بزرگ

به گزارش وبلاگ بخار به نقل از رویترز قدمت این مومیایی ها ظاهراً به بیش از 4300 سال پیش بر می گردد. در کنار کله قوچ ها، مومیایی هایی از سگ ها، بزهای وحشی، گاوها، گوزن ها و شترمرغ ها هم در این سایت پیدا شده است که به احترام بزرگ ترین فرعون عصر پادشاهی مدرن مصر در این معبد دفن شده بودند.

باستان شناسان در فاصله 435 کیلومتری جنوب شهر قاهره این مومیایی ها را پیدا نموده اند. مصری ها ظاهراً حدود 1000 سال پس از مرگ رامسس دوم این مومیایی ها را به یادبود او در این منطقه قرار داده اند. دکتر سامه اسکندر، رئیس این پروژه اکتشافی می گوید باور کلی بر این است که از قوچ ها و دیگر حیوانات به عنوان پیشکش استفاده می شد.

دانشمندان می گویند در کنار به جای مانده حیوانات، پیروز به کشف ساختمان بزرگی شده اند که قطر دیوارهای آن به حدود پنج متر می رسد. در این ساختمان چندین مجسمه، به جای مانده چند درخت، کفش های چرمی، لباس و نوعی کاغذ حصیری موسوم به پاپیروس پیدا نموده اند.

سامه اسکندر مدعی است که این اکتشاف می تواند به تکمیل درک ما از منظره شهر باستانی ابیدوس پیش از احداث معبد رامسس دوم یاری کند. این پروژه با یاری محققانی از مؤسسه مطالعات دنیا باستان از زیرمجموعه دانشگاه نیویورک آمریکا صورت گرفته است.

رامسس دوم که با عنوان رامسس بزرگ هم شناخته می گردد، احتمالاً حدود 90 سال زندگی کرد و یکی از برجسته ترین فراعنه مصر به شمار میرود. مومیایی خود او در سال 1881 کشف شد و حالا در موزه ملی تمدن مصر در شهر قاهره در معرض نمایش قرار گرفته است.

از رامسس دوم بعلاوه با نام یونانی اوزیماندیاس یاد می گردد. او سومین حاکم از دودمان نوزدهم پادشاهی مصر بود که در دوره پادشاهی نوین به معروفیت بی بدیلی دست یافت. این دوره که به قرن یازدهم تا سوم پیش از میلاد مسیح برمی گردد، باشکوه ترین دوره مصر باستان را نشان می دهد.

منبع: دنیای سفر

به "کشف 2 هزار کله مومیایی شده در معبد فرعون بزرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف 2 هزار کله مومیایی شده در معبد فرعون بزرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید