کهن ترین منطقه حفاظت شده دنیا به نام میراث فرهنگی سند خورد

به گزارش وبلاگ بخار، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، کهن ترین منطقه حفاظت شده دنیا به نام میراث فرهنگی سند خورد.

کهن ترین منطقه حفاظت شده دنیا به نام میراث فرهنگی سند خورد

قضیه چیست؟

پارک ملی قمیشلو در شمال غرب نجف آباد - 45 کیلومتری شمال غرب اصفهان واقع شده است. از این منطقه به عنوان قدیمی ترین منطقه حفاظت شده محیط زیستی در دنیا یاد می گردد، اما این روزها وجود قلعه ای تاریخی در مرکز این پارک ملی سبب شده که بر سر مالکیت بخشی از آن، میراث فرهنگی ادعاهایی داشته باشد.

ایرج حشمتی، مدیرکل اداره محیط زیست استان اصفهان می گوید: در پارک ملی قمیشلو قلعه ای تاریخی مربوط به دوره قاجاریه وجود دارد. از این رو، اداره میراث فرهنگی شهرستان تیران براساس ماده 26 آیین نامه اموال دولتی توانسته برای 18 هکتار از این اراضی سند مالکیت بگیرد که 12 هکتار آن در پارک ملی قمیشلو واقع شده و قبلا سندی به اسم سازمان حفاظت محیط زیست برای آن صادر شده بود.

پارک ملی قمیشلو قدیمی ترین منطقه حفاظت شده دنیا است و از سال 1343 تحت حفاظت نهاده شد. مدیرکل اداره محیط زیست استان اصفهان ضمن اشاره به این موارد اظهار می نماید: صدور سند برای میراث فرهنگی کار اشتباهی است، چرا که محیط زیست بیش از 20 سال بوده که برای این منطقه سند مالکیت گرفته است. چنین اقدامی نشان دهنده ناهماهنگی بین دستگاه هاست.

مدیرکل اداره محیط زیست اصفهان با اشاره به اینکه صدور سندی جدید برای اداره میراث فرهنگی بدون هماهنگی با ما اتفاق افتاده، تصریح می نماید: قمیشلو منطقه ای حفاظت شده و انجام هرگونه فعالیتی در آن باید با هماهنگی محیط زیست باشد.

اداره میراث این شهرستان پیش از دریافت سند منطقه بدنبال اجرای طرحی گردشگری در پارک ملی قمیشلو بود. اکنون که سند پارک ملی را دریافت نموده است، نگرانی هایی درباره چگونگی اجرای این طرح گردشگری وجود دارد، چرا که این منطقه تنوع زیستی بالایی دارد و گونه هایی مثل آهو، قوچ و میش و کل و بز در آن زندگی می نمایند. حشمتی شرح می دهد: طرح گردشگری میراث در حال آنالیز توسط اداره حفاظت محیط زیست بود. ما با حفاظت فیزیکی براساس الگوهای مشارکتی مخالف نیستیم، ولی طرحهای گردشگری باید ضوابط خاصی را رعایت نمایند و در چارچوب الگوهای حفاظت باشند.

او ادامه می دهد: اگر مردم محلی در طرحهای گردشگری شرکت نمایند و نفعی از آن ببرند ضریب حفاظت مناطق نیز افزایش پیدا می نماید. با وجود اینها ما در حال آنالیز طرح گردشگری پیشنهاد شده بودیم که متاسفانه این اتفاق رخ داد و سند منطقه به اسم میراث صادر شد. اکنون باید صبر کنیم که این اختلاف نظر برطرف گردد.

حشمتی تاکید می نماید که ما بدنبال آن هستیم که سند محیط زیست را تک برگ و سند میراث فرهنگی را باطل کنیم. مکاتباتی با مدیرکل اداره اقتصاد و امور دارایی استان و اداره ثبت اجرا شده و امیدواریم که بزودی مالکیت محیط زیست بر منطقه قمیشلو احراز گردد.

منبع: همگردی

به "کهن ترین منطقه حفاظت شده دنیا به نام میراث فرهنگی سند خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کهن ترین منطقه حفاظت شده دنیا به نام میراث فرهنگی سند خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید