یک روز با دختران نینجاکار تبریزی

به گزارش وبلاگ بخار، شاید در باور عمومی، مبارزان نینجایی فقط مرد تصور شوند و حتی برخی معتقدند دختران نباید شمشیر یا نانچیکو به دست باشند اما اکنون در همه جای دنیا و حتی در تبریز دختران نینجاکار داریم که بدون هیچ محدودیت سنی از خردسال تا بزرگسال با عشق در این رشته ورزشی فعالیت می کنند.

یک روز با دختران نینجاکار تبریزی

شنیدن کلمه نینجا در وهله اول، می تواند یادآور یکی از کارتون های محبوب و هیجان انگیز نوجوانان دهه هفتادی لاک پشت های نینجا باشد که در آن انیمیشن، برادران لاک پشت نینجایی شخصیت قهرمان داستان هستند که به صورت تیمی، حرکات هنرهای رزمی را آموزش دیدند تا با مجرمان خرده پا، جنایتکاران بزرگ و شرور و حتی مهاجمان بیگانه مبارزه کنند.

دختران سیاه پوش مبارز، برخلاف عنوان رشته نینجارنجر، خشن نیستند، هر کدام از آن ها دانش آموزان یا حتی دانشجویانی درسخوان اما رزمی کار با مهارتی هستند که به دلیل علاقه و عشق شدید به سبک نینجا رنجر، آن را جزوی از برنامه زندگی روزمره خود قرار داده اند.

به عقیده آن ها، همه می توانند بدون هیچ محدودیتی یک مبارز نینجایی شوند چرا که ورزش های رزمی، مردانه یا زنانه ندارد و یادگیری حرکات رزمی هنری زیبا و هیجان زندگی است.

برای تهیه گزارش تصویری و گفت وگو با دختران نینجاکار، راهی یکی از باشگاه های تبریز می شویم، دختران سیاه پوش نینجا در گوشه ای از باشگاه با خونسردی، حرکات سخت رزمی و آکروباتیک را مثل آب خوردن به راحتی انجام می دهند، شاید انجام دادن حرکات بدلکارانه و ماهرانه برای آن ها عادی باشد ولی قطعا انجام این حرکات ورزشی دلهره آور، هر بیننده ای را به وجد می آورد.

مربی باشگاه خانم اسما فرجی که همه دختران نینجاکار او را سنسی صدا می زنند، مشغول آموزش حرکات رزمی و آکروباتیک به شاگردانش است.

او که اکنون کننده سبک نینجا رنجر در آذربایجان شرقی است و به عنوان برترین مربی سبک نینجا رنجر در آذربایجان شرقی انتخاب شده است، در جواب سوالم که سنسی یعنی چی؟ می گوید: سنسی در زبان ژاپنی به معنی مربی است، در قرن حاضر رشته نینجارنجر در ژاپن توسط دکتر ماساکی تسومی به صورت یک سنت آغاز به کار کرد و امروزه در چندین کشور جهان دارای کنندگی نیز است ولی به دلیل اینکه رشته نینجا در جهان دارای فدراسیون نیست، مراسمات آن بیشتر به صورت فستیوال و سمینار برگزار می شود.

سنسی فرجی با بیان این که متولد سال 74 است، می گوید: از 15 سالگی وارد رشته ورزشی نینجارنجر شده ام و فعالیتم تا به امروز نیز ادامه دارد، سبک نینجا رنجر سبکی جامع است که در آن مسابقات به صورت جدا برگزار می شود، هدف از این رشته، آماده کردن بدن در برابر هر نوع حمله در هر نوع محیط است، معتقدم در جامعه فعلی، داشتن بدنی ورزیده و آماده برای هر فرد به ویژه بانوان ضروری است.

کننده سبک نینجا رنجر در آذربایجان شرقی در رابطه با رشته ورزشی نینجارنجر به ایسنا، اظهار می کند: سبک نینجا رنجر جزوی از ورزش های رزمی است که در آن دفاع شخصی، کیک بوکسینگ، آکروبات رزمی، رژه و کاتا و سلاح های رزمی وجود دارد و رزم کار را به چالش می کشد.

وی یادآور می شود: تنوع و گستردگی تجهیزات و سلاح های رزمی در این سبک بسیار زیاد بوده و سلاح های مورد استفاده در سبک نینجا رنجر، نانچیکو، نانچیکو جفت، سانچیکو، شمشیر، چوب، زنجیر، ستاره مرگ و ... است.

فعالیت 500 دختر نینجاکار در آذربایجان شرقی

وی با بیان این که گروه دختران نینجا رنجر در شهرهای تبریز، شهر جدید سهند، اهر و ورزقان با بیش از 500 نفر عضو از سال 83 تشکیل شده است، ادامه می دهد: گروه دختران نینجای تبریز در سال 95، مقام کاپ دوم و در سال 96 مقام کاپ سوم را در کشور کسب کردند.

فرجی با بیان این که همه بدون هیچ محدودیتی می توانند نینجا شوند، بیان می کند: نینجارنجر شاخه های زیادی دارد و هر فرد می تواند شاخه ای از این رشته ورزشی را یاد بگیرد، این رشته ورزشی مناسب بانوان است و کسی هم که می گوید؛ دختران نمی توانند نینجا باشند، اراده انجام آن را ندارد.

وی با بیان این که گروه دختران نینجا رنجر تبریز اجراهای زیادی در محیط ها و برنامه های مختلف شهر داشته است، یادآور می شود: واکنش مردم به حرکات رزمی دختران نینجا متفاوت است، واکنش ها در برخی مناطق بسیار مثبت و خوب و در برخی مناطق نیز بسیار آزاردهنده است البته زمانی که خانم ها، من و شاگردانم را در حال تمرین می بینند بسیار هیجان زده و به تمرین های ما خیره می شوند و مشتاقانه سوالاتی در خصوص این رشته ورزشی می پرسند که چگونه می توانند خود یا فرزندانشان این ورزش را دنبال کنند و این کار خوشحالم می کند.

فاطمه بقالی 19 ساله، یکی از دختران نینجا رنجر تبریز و از رزمی کاران دارای دان یک(کمر مشکی) است که چهار سالی می شود فعالیت ورزشی خود را در رشته نینجا رنجر آغاز کرده است.

وی در خصوص انگیزه خود برای فعالیت در رشته ورزشی سخت و خشن نینجا رنجر به ایسنا می گوید: کاملا به طور اتفاقی با این رشته آشنا شدم، قبل از آغاز به فعالیت در رشته نینجا رنجر، در رشته شنا به صورت حرفه ای فعالیت می کردم و مقام اول استانی شنای کرال سینه 100متر و 50 متر قورباغه رو کسب کرده بودم و حتی برای شرکت در لیگ قهرمانی نیز انتخابم کرده بودند اما بعد از مدتی شنا را کنار گذاشته و فعالیت خود را از چهار سال پیش در رشته نینجا رنجر آغاز کردم.

دختران هم می توانند در رشته های رزمی پیروز باشند

وی ادامه می دهد: از آنجایی که معتقد بودم رشته های خاص تنها مختص افراد خاص نیست و دختران هم می توانند در رشته های رزمی پیروز باشند، به همین دلیل این رشته را انتخاب کردم، طی این چهار سال مقام های اول و دوم استانی و مقام دوم کشوری را در این رشته نیز کسب کردم.

فاطمه بقالی 19 ساله، یکی از دختران نینجا رنجر تبریز و از رزمی کاران دارای دان یک (کمر مشکی) است

وی با اشاره به نوع نگرش خانواده و اطرافیانش نسبت به این رشته، ادامه می دهد: شاید در جامعه پذیرش فعالیت دختران در چنین ورزش هایی برای برخی از افراد سخت باشد ولی اتفاقا خانواده ام یکی از مشوقان اصلی برای فعالیتم در این رشته ورزشی بودند، نظر شخصی من در خصوص نگرش جامعه نسبت به این رشته منفی است، متاسفانه نگاه و افکار برخی از افراد جامعه نسبت به ورزش دختران به ویژه در چنین رشته های ورزشی خوب نیست.

وی بیان می کند: با توجه به شرایط تحصیلی ام، با مسئله ای برای تمرین کردن یا شرایط درسی ام روبرو نمی شوم، برنامه و اهداف زیادی برای پیروزیت در رشته ورزشی ام دارم، معتقدم کسی که واقعا برای فعالیت در رشته ورزشی به ویژه نینجا رنجر علاقه داشته باشد می تواند هر دو را انجام دهد بدون آن که لطمه ای به درسش وارد شود.

برای انجام حرکات رزمی در فضاهای باز با مسائل زیادی روبرو می شویم

وی در خصوص واکنش مردم به حضور دختران نینجای سیاه پوش در اماکن عمومی برای انجام تمرینات و حرکات رزمی، می گوید: زمانی که در مناسبت های مختلف از ما به همایشی دعوت می شود، لباس فرم می پوشیم، بسیاری از مردم با دیدن ما در لباس های فرم، تحسین و تشویق می کنند ولی در برخی مواقع نیز با حرف و نگاه هایشان اذیت می شویم، انتظار داریم به ما و رشته ورزشی مان احترام بگذارند و حمایتمان کنند همچنین برای انجام حرکات رزمی در فضاهای باز با مسائل زیادی روبرو می شویم زمانی که می خواهیم از حرکات رزمی خود در مکان عمومی شهر مانند بوستانی یا مکان دیدنی، فیلم برداری و عکاسی کنیم باید برای اخذ مجوز کلی تلاش کنیم در صورت اخذ مجوز با کلی مکافات نیز، با حرف و نگاه برخی از افراد در حین انجام حرکات، اذیت می شویم.

سبک نینجا رنجر حرکات سنگینی دارد

مائده شیری نیز دانشجوی 24 ساله که دارای دان یک(کمر مشکی) و مربی رشته ورزشی نینجا رنجر است، در رابطه با فعالیت خود در ورزش نینجا به ایسنا، می گوید: از بچگی علاقه زیادی به لباس های رزمی داشتم، همواره به سلاح ها، حرکات مخصوص پا و مشت توجه می کردم، دوست داشتم از خودم مانند ورزشکاران رزمی در هر شرایطی دفاع کنم، هدف اصلی ام از انتخاب این ورزش، داشتن بدنی سالم و مربیگری در این رشته است، سبک نینجا رنجر حرکات سنگینی دارد ولی با یادگیری نرمش و تمرین چندان سخت نیست.

مائده شیری نیز دانشجوی 24 ساله که دارای دان یک(کمر مشکی) و مربی رشته ورزشی نینجا رنجر است

وی در رابطه با سختی های مسابقات نینجارنجر، ادامه می دهد: شرکت در مسابقات استرس زیادی دارد، اگر کاربلد بوده و تکنینک بلد باشیم، زخمی نمی شویم ولی اگر تکنیکی بلد نباشیم ممکن است دچار آسیب جسمی حتی شکستگی شویم، یکبار در حین مسابقه بالای چشمم دچار کبودی شد.

دختری که داخل رینگ مسابقه مبارزه می کند، روی تمامی ظرافتش خط می کشد

وی ادامه می دهد: زمانی که دختری داخل رینگ مسابقه مبارزه می کند، روی تمامی ظرافتش خط می کشد و از همه چی می گذرد چرا که فقط به فکر برنده شدن است، این که باید کدامین ضربه را در کدام موقعیت بزند تا حریف مقابل ناک اوت شود.

وی ادامه می دهد: چند سالی می شود به دلیل فعالیت در این رشته از آویختن بدلیجات محروم شده ام چون استفاده از آن حین انجام حرکات، باعث آسیب رسیدن به بدن می شود و انجام دادن حرکات رزمی را محدود می کند.

هانیه مصری نیز 19 سال دارد و دارای دان یک(کمر مشکی) است، و سه سال متوالی مقام های اول و دوم استانی و مقام دوم کشوری را کسب کرده است، به ایسنا بیان می کند: قبل از فعالیتم در رشته نینجا، ورزشکار بودم و فعالیت خود را در رشته دو میدانی آغاز و طی یکسال در ماده دو 100 متر مقام اول و دو امداد مقام سوم را کسب کردم، در رشته والیبال نیز در طی هشت سال، مقام های اول استانی را کسب کردم.

از انجام حرکات نینجا لذت می برم

وی با تاکید بر این که نینجارنجر رشته ای بدون محدودیت سنی است، اظهار می کند: به دلیل تنوع زیاد این سبک و نوع آموزش از فعالیت در آن لذت می برم.همواره انتخاب مستقلی در رشته ورزشی ام داشته ام که آن نیز با حمایت خانواده ام همراه بود، نگرش اطرافیانم نیز باتوجه به پیشرفتم که طی چند ماه شاهد آن بودند نسبت به این رشته ورزشی کاملا تغییر یافته و حتی مشتاق فعالیت در این زمینه شده اند.

هانیه مصری نیز 19 سال دارد و دارای دان یک (کمر مشکی) است

وی با تاکید بر این که کاملا هدفمند به فعالیتم در رشته نینجارنجر ادامه می دهم، بیان می کند: معتقدم هر کاری که انجام می دهیم باید نهایت لذت را از آن ببریم، دانش آموزان نیز می توانند با برنامه ریزی دقیق در کنار ورزش به درس خود نیز رسیدگی کنند.

بعد از اتمام گپ و گفت وگو با دختران نینجارنجر، برای تهیه گزارش تصویری از حرکات رزمی و آکروباتیک این رزمی کاران به پارک ائل گلی، مجموعه فرهنگی و هنری مقبرالشعرای تبریز، کوه عون بن علی(عینالی) و محوطه ارگ علیشاه تبریز، راهی شدیم.

منبع: عصر ایران

به "یک روز با دختران نینجاکار تبریزی" امتیاز دهید

1 کاربر به "یک روز با دختران نینجاکار تبریزی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک روز با دختران نینجاکار تبریزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید