10 نکته مهم و کاربردی در ارتباط با نحوه صحیح مواجهه با مسائل

به گزارش وبلاگ بخار، آیا متوجه شده اید که مسائل زندگی معمولاً زمانی به سراغمان می آیند که کمترین آمادگی را برای آن ها داریم؟ از همین رو گفته می گردد که غلبه بر موانع و مسائل مختلف در زندگی تا حدودی سخت است. با این حال، زندگی سرشار از چالش ها، موانع و مسائلی است که باید برای پیروزی در مقابل آن ها با شهامت و قدرت کامل ظاهر شویم. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم تا 10 نکته مهم و کاربردی در ارتباط با نحوه صحیح مواجهه با مسائل را تشریح کنیم.

10 نکته مهم و کاربردی در ارتباط با نحوه صحیح مواجهه با مسائل

نکات مهم و کاربردی در ارتباط با نحوه صحیح مواجهه با مسائل

1. استفاده از تکنیک توقف

یکی از بهترین روش ها برای مواجهه با مسائل در زندگی، استفاده از تکنیک توقف است. در این تکنیک، فرد هنگام مواجهه با مسائل یک گام به عقب بازگشته، در آرامش کامل واکنش خود در برابر مشکل را آنالیز نموده و سپس نقشه ای برای مقابله با چالش پیش رو ترسیم می نماید. بنابراین برای آگاهی از نحوه صحیح مواجهه با مسائل می توانید از مشخص اهدافی واقع بینانه به عنوان بخشی از فرایند حل مسئله آغاز کنید.

2. پذیرش

برای مواجهه با مسائل به بهترین نحو ممکن احتیاج است تا بپذیریم که نمی توان از چالش ها و مسائل مختلف در طول زندگی اجتناب کرد. در چنین شرایطی، به سادگی می توان مسائل و دلیل به وجود آمدن آن ها را درک نموده و برای خود فرصت های جدید از شرایط سخت به وجود آمده خلق کرد.

برای مثال، اگر به یک نوع بیماری مبتلا هستید که توان ادامه کار در خارج از منزل ندارید، می توانید مشاغل دورکاری را امتحان نموده و از این طریق کسب درآمد کنید. همچنین اگر حقوقی کافی از شغل خود دریافت نمی کنید یا پرداخت ها به موقع انجام نمی شوند، می توانید کارهای پاره وقت را به عنوان منبع درآمدی فرعی امتحان نموده و مسائل احتمالی پیش رو را برطرف کنید.

3. صرف زمان برای دست یابی به راه چاره

به طور معمول، افراد در هنگام مواجهه با مسائل احساساتی شده و سؤالاتی از قبیل چرا من؟! یا من که آدم خوبی هستم، چرا خدا مجازاتم می کنه؟! را از خود می پرسند. با این حال، تنها کاری که در چنین شرایطی باید انجام داد این است که مشکل به وجود آمده را پذیرفته و سپس سعی کنید تا در خصوص آن واقع بین باشید.

به علاوه، این نکته را به خاطر داشته باشید که حل مشکل یک فرآیند است و احتیاج به صرف زمان دارد. بنابراین زمانی را به درک و کشف راه چاره های موجود برای برطرف چالش مربوطه اختصاص دهید. به علاوه، به یاد داشته باشید که هر گونه عجله در فرایند حل مشکل ممکن است منجر به اتخاذ تصمیماتی بی اساس گردد.

4. بهره گیری از آرامش طبیعت

تحقیقات نشان داده اند که گذراندن زمانی در طبیعت و دستیابی به آرامش درونی به بهبود شدیدترین مسائل یاری می نماید. بنابراین برای کاهش استرس و نگرانی های ناشی از مسائل و مسائل پیش آمده می توانید زمانی را بدون فکر کردن به مسائل، در خارج از منزل سپری نموده و به طبیعت بروید.

همچنین می توانید در اقدامی خلاقانه طبیعت را به خانه خود بیاورید! برای این منظور گل ها و گیاهان طبیعی در منزل خود داشته باشید. در صورت امکان باغچه ای کوچک در خانه خود پرورش دهید. در واقع، صرف زمان در کنار گیاهان، درختان و رسیدگی به آن ها موجب می گردد تا آرامش از دست رفته خود را بازیافته و از سوی دیگر راه چارهی برای مسائل احتمالی خود بیابید.

5. استفاده از ویژگی های مدیتیشن

به طور کلی، مدیتیشن و سایر تمرین های تنفسی به افراد یاری می نمایند تا نگرانی، ترس و عصبانیت خود را از بین ببرند. به علاوه، با به کارگیری روش های مدیتیشن می توانید ذهن و بدن خود را آرام نموده و از دیدگاه جدیدی به مسائل و چالش های پیش رو نگاه کنید. بنابراین می توان گفت که مدیتیشن منجر می گردد تا افراد کنترل بیشتری روی افکار، استرس و اضطراب خود داشته و نحوه صحیح مواجهه با مسائل خود را بیابند.

6. نوشتن مسائل

یکی دیگر از راه های صحیح مواجهه با مسائل، نوشتن آن ها روی کاغذ است. در واقع، با نوشتن مسائل خود می توانید به آرامشی نسبی رسیده، مسائل درونی خود را بیرون ریخته، آن ها را بنویسید و در نهایت راه چارهی برای مسائل خود بیابید. به علاوه، نوشتن به افراد یاری می نماید تا افکار و احساسات درونی خود را آنالیز نموده، شناخت بیشتری نسبت به خود داشته و در نهایت به انسان بهتری مبدل شوند.

به علاوه، نوشتن مسائل اغلب اوقات منجر به یافتن راه چاره هایی مناسب و خلاقانه برای مواجهه با آن ها می گردد؛ بنابراین برای دستیابی به راه چاره های بهتر و همچنین تقویت مهارت حل مسئله خود در هنگام نوشتن مسائل، موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

  • مشکل به وجود آمده را توصیف کنید.
  • عواقب چالش مربوطه را ذکر کنید.
  • به احساسات خود در خصوص مسئله مذکور توجه کنید.

برای مثال، در رابطه با مسئله ای همچون از دست دادن شغل فعلی خود می توانید آیتم هایی مانند موارد زیر را روی کاغذ بنویسید:

  • از دست دادن شغل به دلیل تعطیلی شرکت.
  • نداشتن پول کافی برای پرداخت قبوض.
  • سرخوردگی، ناراحتی و عصبانیت به دلیل عشق زیاد به کار سابق و امیدواری نسبت به ارتقاء شغلی.

7. خلاقیت داشتن

هنگام مواجهه با مسائل و چالش های پیش رو در زندگی احتیاج است تا از سلامت روحی و جسمی مناسبی برخوردار باشید تا انرژی لازم برای حل آن ها را در خودتان ایجاد کنید. به همین دلیل، می توانید در کلاس هایی همچون عکاسی، سفال کاری یا نقاشی شرکت کنید. در واقع، چنین کلاس هایی موجب می شوند تا استرس و اضطراب را از خود دور نموده و از آرامش لازم در هنگام مواجهه با بحران های زندگی برخوردار باشید.

به علاوه، شرکت در چنین دوره هایی برایتان آرامش بخش است و ذهن شما را از خسته شدن در مقابل برطرف مسائل زندگی دور می نماید. این روش همچنین در فراهم کردن خلاقیت لازم به منظور دستیابی به بهترین راه چاره ها بسیار مفید خواهد بود.

8. گوش کردن موسیقی

از جمله دیگر نکات کاربردی در ارتباط با نحوه صحیح مواجهه با مسائل، گوش دادن به موسیقی است. به عبارت بهتر، گوش کردن موسیقی موجب ایجاد آرامش، افزایش خلاقیت برای دست یابی راه چاره های بهتر و سهولت در کنار آمدن با چالش های پیش رو در زندگی خواهد شد.

9. انجام کارهای داوطلبانه

انجام کارهای داوطلبانه و اختصاص بخشی از زمان خود برای بهبود زندگی هم نوعان از جمله دیگر نکاتی است که برای مواجهه با مسائل می توانید انجام دهید. به علاوه، با انجام چنین کاری می توانید از تجربیات سایر افراد در چگونگی برطرف مسائل مشابه بهره مند شوید. همچنین در چنین شرایطی برای مدتی می توانید از مسائل و مسائل شخصی خود فاصله گرفته و تا حدودی به آرامش برسید.

10. درخواست یاری از سایر افراد

در نهایت، اگر با مسئله ای عظیم روبه رو شدید که به تنهایی قادر بر مواجهه با آن نبودید، می توانید از دوستان، اعضای خانواده یا همکاران نزدیک خود درخواست یاری کنید. همچنین به منظور آشنایی با راه چاره های صحیح مواجهه با مسائل مربوطه می توانید به مشاوران متخصص در این زمینه نیز مراجعه کنید.

جمع بندی

در این مقاله، نکات کاربردی و مهم در رابطه با نحوه صحیح مواجهه با مسائل را مورد آنالیز قرار دادیم. با به کارگیری هر یک می توانید در هنگام رویارویی با مسائل مختلف در زندگی آرامش خود را حفظ نموده و به راه کارهای مناسبی در جهت حل مسائل و چالش های خود دست یابید. یکی از روش های مهم برای مواجهه با مسائل، تمرین شاد بودن است. اگر شما نیز نکات دیگری در رابطه با نحوه صحیح مواجهه با مسائل مد نظر دارید، آن را با ما و سایر کاربران انگیزه در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه

به "10 نکته مهم و کاربردی در ارتباط با نحوه صحیح مواجهه با مسائل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته مهم و کاربردی در ارتباط با نحوه صحیح مواجهه با مسائل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید