82 درصد معلولیت ها در کلات مادرزادی است

به گزارش وبلاگ بخار، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس اداره بهزیستی کلات گفت: براساس آمار ثبت شده حدود 81 تا 82 درصد معلولیت های مختلف در شهرستان کلات مادرزادی هستند که آمار بسیار بالایی است.

82 درصد معلولیت ها در کلات مادرزادی است

مجید حیدرنژاد در گفت وگو با وبلاگ بخار مطرح نمود: آنچه در شهرستان کلات بسیار مشهود است، معلولیت هایی هستند که به دلیل مسائل ژنتیکی به وجود می آیند.

وی ادامه داد: در بعضی روستاها به دلیل ازدواج های فامیلی و عدم مشاوره های ژنتیکی معلولیت ها بیشتر هستند، البته متاسفانه به دلیل محدودیت ها و محرومیت هایی که کلات دارد نیروهای متخصص نیز در این شهرستان نیستند.

رئیس اداره بهزیستی کلات اعلام کرد: امکان پیشگیری از بروز بعضی معلولیت ها وجود دارد، به همین دلیل سازمان بهزیستی برای جلوگیری از معلولیت شنوایی و بینایی، غربالگری های لازم را انجام می دهد، قطعأ پیشگیری بهتر از درمان است.

حیدرنژاد اضافه نمود: براساس آمار ثبت شده از جمعیت 38 هزار نفری شهرستان تا به امروز یک هزار نفر معلول شناسایی شده اند، البته هنوز پیش بینی می گردد درصد بسیار اندکی شناسایی نشده باشند.

وی اظهار کرد: مسائل ژنتیکی نیز در معلولیت ها دخیل هستند اما در این شهرستان بیشتر معلولیت ها به دلیل ازدواج های فامیلی است، متاسفانه بعضی خانواده ها هیچ گونه توجهی به این مسائل ندارند.

حیدرنژاد گفت: افراد معلولی بوده اند که زمان ازدواجشان به خانواده های آن ها اصرار شده قبل از بارداری فرزندشان حتما آزمایش ژنتیک بدهند که تمامی هزینه ها را بهزیستی متقبل می گردد ولی به دلیل ضعف آگاهی و فرهنگی که در بسیاری مناطق از جمله کلات وجود دارد، این افراد مراجعه نمی نمایند.

وی مطرح نمود: متاسفانه سال گذشته علی رغم تاکیداتی که برای مشاوره ژنتیک به یکی از خانواده ها داشتیم ولی از مراجعه به مراکز مربوطه خودداری کردند و این موجب شد فرزندشان با مشکل ذهنی به جهان بیاید، این افراد باید توجه داشته باشند وقتی زمینه معلولیت در خانواد ه وجود دارد، حتما مشاوره های ژنتیک را انجام دهند.

رئیس اداره بهزیستی کلات یادآور شد؛ حدود 75 درصد معلولان شهرستان بالای 18سال سن دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "82 درصد معلولیت ها در کلات مادرزادی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "82 درصد معلولیت ها در کلات مادرزادی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید