افزایش 60 درصدی حقوق سال آینده! ، حداقل حقوق 2 میلیون زیاد می گردد؟

به گزارش وبلاگ بخار، در جریان آنالیز لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، مساله افزایش 60 درصدی حقوق کارمندان دولت پیشنهاد شده است. با این پیشنهاد، حداقل حقوق کارمندان دولت به 5 میلیون و 600 هزار تومان می رسد.

افزایش 60 درصدی حقوق سال آینده! ، حداقل حقوق 2 میلیون زیاد می گردد؟

این در حالی است که از چند ماه قبل رئیس سازمان برنامه و بودجه چندین بار تاکید نموده بود که حداقل حقوق کارمندان دولت در سال آینده افزایش چندانی نخواهد داشت و نهایت این افزایش 5 تا 28 درصد است.

یعنی قرار بود حداقل حقوق کارمندان دولت از 3 میلیون و 500 هزار تومان در امسال به 4 میلیون و 500 هزار تومان برسد. یعنی یک میلیون افزایش. اما حالا کمیسیون تلفیق پیشنهاد افزایش 60 درصدی حداقل حقوق کارمندان را داده و قرار است حداقل حقوق کارمندان دو میلیون تومان افزایش پیدا کند و حقوق هیچ کارمندی در سال آینده کمتر از 5 میلیون و 600 هزار تومان نباشد.

همزمان با طرح این پیشنهاد سه سوال مطرح می گردد، اول اینکه آیا افزایش 60 درصدی پایه حقوق شامل همه کارمندان دولت می گردد یا بعضی؟

سوال دوم این است که آیا حداقل حقوق کارگران هم 60 درصد افزایش پیدا می نماید و یا این افزایش فقط مشمول کارمندان دولت است؟

سومین سوال این است که آیا دولت با پیشنهاد افزایش 60 درصدی حداقل حقوق موافقت می نماید و توان پرداخت چنین حقوقی را دارد یا نه؟

اندازه افزایش حقوق کارمندان

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401 اعلام نموده تنها کارمندانی که حداقل بگیر هستند مشمول افزایش 60 درصدی حقوق سال آینده می شوند. یعنی افرادی که کمتر از این مبلغ را دریافت می نمایند.

اما کارکنانی که حقوق ماهانه آنها بیشتر از 5 میلیون و 600 هزار تومان (حداقل حقوق مصوب در سال1401) باشد،حداقل 10درصد افزایش پیدا می نماید.

بر این اساس اگر پیشنهاد افزایش 60 درصدی حقوق کارمندان دولت در مجلس تصویب گردد، این افزایش شامل افرادی می گردد که حقوق ماهانه آنها 5 میلیون تومان است و افرادی که بالای این رقم بگیرند، مشمول افزایش حقوق کمتری می شوند.

حداقل حقوق کارگران 60 درصد افزایش پیدا می نماید؟

سوال دیگری که وجود دارد این است که آیا حداقل حقوق کارمندان دولت فقط 60 درصد بیشتر می گردد یا این افزایش شامل حداقل حقوق کارگران هم می گردد؟

هنوز جلسات مشخص حداقل مزد کارگران در سال 1401 به نتیجه نرسیده است. پیشنهاداتی که برای افزایش حقوق کارگران مطرح می گردد افزایش 30 درصدی است و بعضی می گویند اگر قرار باشد حداقل حقوق کارگران در سال آینده، معادل تورم هم افزایش داشته باشد، نهایتا می توان به افزایش 40 درصدی حقوق کارگران امید داشت.

اما حتی اگر قرار باشد اندازه افزایش حقوق کارگران بخش خصوصی 40 درصد هم بیشتر گردد، باز هم حداقل حقوق در سال 1401 به 3 میلیون و 655 هزار تومان می رسد. یعنی یک میلیون تومان افزایش.

دولت اندازه افزایش حقوق را می پذیرد؟

دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد افزایش 28 درصدی حقوق کارمندان خود را به مجلس داده بود. رئیس سازمان برنامه و بودجه هم بارها اعلام نموده بود که افزایش بیش از حد حقوق کارمندان دولت تورم زاست و دولت با این افزایش موافق نیست.

افزایش 60 درصدی حداقل حقوق کارمندان هم فعلا درک میسیون تلفیق مطرح شده و باید در صحن علنی هم رای بیاورد.

بر این اساس ممکن است دیگر نمایندگان با این افزایش موافقت ننمایند. به خصوص که حداقل حقوق کارگران نهایتا یک میلیون زیاد گردد و حداقل حقوق کارمندان دو میلیون تومان. البته دولت هم بارها اعلام نموده که بودجه توان افزایش حقوق بالای کارمندان را ندارد. البته تصمیم گیری در این خصوص بعد از این بر عهده مجلس است. مگر اینکه در جلسات کارشناسی بودجه، نمایندگان دولت بتوانند نظر نمایندگان مجلس را تغییر دهند.

منبع: تجارت نیوز

به "افزایش 60 درصدی حقوق سال آینده! ، حداقل حقوق 2 میلیون زیاد می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 60 درصدی حقوق سال آینده! ، حداقل حقوق 2 میلیون زیاد می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید