ثبت جهانی تذهیب امید به آینده ای روشن را در دل هنرمندان زنده کرد

به گزارش وبلاگ بخار، ایسنا/ براساس آخرین گزارشهای منتشر شده، ثبت جهانی تذهیب امید به آینده ای روشن را در دل هنرمندان زنده کرد.

ثبت جهانی تذهیب امید به آینده ای روشن را در دل هنرمندان زنده کرد

یکی از هنرهای وزین و چشم نواز و ظریف ایرانمان یعنی تذهیب به تازگی با جلب نظر دنیایان و به نام یکی از عناصر میراث فرهنگی ناملموس از سوی یونسکو ثبت دنیای شده است. در این خصوص، فرزانه (زهرا) جعفری، تذهیب کار شهر اصفهان که از سال 1378 شمسی فعالیت هنری خود را شروع نموده، در پاسخ به اینکه تذهیب چه هنری است و آیا در دنیا تعریف یکسانی از آن وجود دارد، گفت: واژه تذهیب به معنی زر گرفتن و زراندود کردن است. هنر تذهیب نیز به مجموعه ای از نقش های بدیع و دلنشین می گویند که مذهبان با هدف زیباسازی قطعات خوشنویسی آن را اجرا می نمایند.

این مدرس دانشگاه که در رشته نگارگری و تذهیب از سازمان فنی و حرفه ای دارای درجه عالی است، ادامه داد: وقتی از پیوند تذهیب با خوشنویسی سخن می گوییم، به این معنا نیست که هنر مورد نظرمان به طور مستقل جایگاه و هویتی نداشته باشد. تذهیب می تواند به تنهایی هنری کامل و فاخر و خلق نماینده معنا به شمار آید. معنی تذهیب در فرهنگ های گوناگون نیز یکسان است و کاربردی مشابه دارد. هر چند بعضی ناهمگونی ها در بین کار هنرمندان دنیا دیده می گردد که برآمده از تفاوتهای فرهنگی ملتهاست.

این هنرمند که از آموزشگاه روم مدرک کاغذسازی دریافت نموده و تألیف کتاب رؤیای نقش و رنگ را نیز در کارنامه خود دارد، با نیم نگاهی به تاریخ تذهیب اعلام کرد: تذهیب تاریخی پر فراز و فرود را پشت سر گذاشته است، البته با وجود این پستی و بلندی ها هرگز از میان رفته است. به تلاش و همت تذهیب کاران و دوستداران و حامیان این هنر هیچ گاه به فراموشی سپرده نشده و طوری جایگاه خود را در مقام هنری اصیل حفظ نموده که امروزه شاهدیم از سوی یونسکو ثبت دنیای می گردد.

تذهیب کار کشورمان که در جشنواره های مختلف به کسب رتبه های برتر پیروز شده است، در مورد جایگاه تذهیب کاران ایرانی و از جمله هنرمندان اصفهانی این رشته در عرصه بین المللی شرح داد: متأسفانه امروزه هنر تذهیب مانند بیشتر صنایع دستی در مقایسه با گذشته جایگاه نازل تری پیدا نموده که متأثر از علل و دلایل گوناگونی است. مهمترین آن کمتر شدن توانایی و تخصص هنرمندان و فراوری نمایندگان در امر صادرات است. از طرفی دیگر، تدوین نشدن برنامه ای کارآمد و دقیق و شفاف که هنر ایرانی را به دنیایان معرفی کند، بر این ضعف اثرگذار بود. به علاوه، هزینه های شرکت در نمایشگاه ها و رویدادهای دنیای برای هنرمند ایرانی بسیار گران تمام می گردد و از این رو کمتر در عرصه های بین الملل زمینه دیده شدن دارد.

هنرمند مذهب شهرمان که تا به امروز در نمایشگاه های انفرادی و گروهی مناطقی چون دوحه قطر، کلمبو سریلانکا و تلمسان الجزایر شرکت نموده، درباره تأثیرات و پیامدهای ثبت دنیای تذهیب در ارتقای این هنر این گونه ذکر کرد: ثبت دنیای تذهیب از سوی یونسکو امید به آینده ای روشن را در دل هنرمندان این حوزه زنده نموده است. ما تذهیب کاران امیدواریم که با برنامه ریزی درست و هوشمندانه و فعالیت مداوم روزهای روشن تری را نیز پیش روی خود ببینیم. دستیابی به پیروزیت های بزرگتر آرزوی همه مذهبان است.

این مدرس تذهیب به مسئولیت تصمیم گیرندگان و مردم در برابر این ثبت دنیای هم اشاره نمود و گفت: مسئولان بدون تردید باید از هنرمندان حمایت نمایند تا این گروه بتوانند آثاری بیشتر و با عیاری بالاتر و شایسته به هنر کشورمان و دنیا تقدیم نمایند. بسیار اهمیت دارد که مدیران این عرصه به هنرمندان امتیازاتی ویژه بدهند تا در معرفی و نمایش آثار خود در کشورهای دیگر و در دل فرهنگهای گوناگون دنیا پیروز شوند.

جعفری در ادامه صحبت های پایانی خود و در رابطه با نقش مسئولین و مردم تأکید کرد: بسیار ضرورت دارد که از سطوح پایه و در مدارس، بچه ها را با انواع هنرهای ایرانی آشنا نمایند. باید به طور جدی در این عرصه فرهنگ سازی صورت گیرد. اما درباره نقش مردم باید بگویم همیشه حامی هنرمندان بوده اند و از این پس هم حمایت خود را از هنروران ایرانی نشان خواهند داد.

منبع: همگردی

به "ثبت جهانی تذهیب امید به آینده ای روشن را در دل هنرمندان زنده کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی تذهیب امید به آینده ای روشن را در دل هنرمندان زنده کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید