جزئیاتی از هدایت تحصیلی ـ شغلی سال 1400

به گزارش وبلاگ بخار، خبرگزاری خبرنگاران- هرساله حدود یک میلیون دانش آموز درگیر انتخاب رشته و هدایت تحصیلی از پایه نهم به دهم هستند. از آنجا که هدایت تحصیلی جهت تحصیلی و شغلی دانش آموزان را نشان می دهد، نقشی سرنوشت ساز پیدا می کند.

جزئیاتی از هدایت تحصیلی ـ شغلی سال 1400

به گزارش خبرگزاری وبلاگ بخار، راهنمایی تحصیلی فرآیندی است که طی آن با ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره و براساس استعدادها، توانایی ها، علایق و ویژگی های شخصیتی، اولویت های ادامه تحصیل دانش آموزان در شاخه ها و رشته های تحصیلی تعیین می شود.

فرایند راهنمایی تحصیلی در طول سال در جریان است، اما مرحله اجرایی و دریافت برگه های راهنمایی تحصیلی معمولا پس از اتمام امتحانات و در زمان ثبت نام مدارس انجام می شود.

آشنایی اولیا و دانش آموزان پایه نهم با فرآیند راهنمایی تحصیلی و شغلی به عنوان یکی از مهم ترین اولویت ها در تحقق اهداف برنامه های توسعه متوازن بین شاخه ای و بین رشته ای محسوب می شود.

در همین زمینه اخیرا اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران اقدام به تهیه کتابچه راهنمای الکترونیک راهنمایی تحصیلی - شغلی 1400 و همچنین راهنمای ثبت نام پایه دهم ویژه دبیرستان های دوره دوم متوسطه و هنرستان های فنی، حرفه ای و کاردانش در مناطق نوزده گانه تهران کرده است که می توانید از طریق کلیک بر روی این لینک به این کتابچه ها دسترسی داشته باشید.

در ادامه به منظور آشنایی با فرایند راهنمایی تحصیلی مروری بر برخی نکات مهم خواهیم داشت.

اهداف راهنمایی تحصیلی براساس ماده 2 آیین نامه راهنمایی تحصیلی شغلی شامل موارد زیر است:

1- شناسایی و شناساندن استعداد، توانایی، علاقه و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان

2- کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی و راستا آینده شغلی و حرفه ای دانش آموزان

3- کمک به راهنمایی متوازن دانش آموزان به شاخه ها و رشته های تحصیلی، براساس سیاست های توسعه ای کشور

اکنون که نظام آموزش و پرورش با اجرای سند تحول بنیادین وارد مرحله نوینی از وظایف و مأموریت های محوله گشته، بازاندیشی و تقویت جایگاه و نظام راهنمایی و مشاوره و راهنمایی تحصیلی شغلی دانش آموزان امری ضروری به نظر می رسد.

اهمیت این موضوع در اهداف عملیاتی 1، 5 و 21 از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تاکید قرار گرفته است:

- گسترش و تنوع دادن به حرف و مهارت های مورد نیاز جامعه و تعلیم متناسب و برنامه ریزی شده آن در همه دوره های تحصیلی و برای همه دانش آموزان

- طراحی و تدوین برنامه تعلیم و تربیت انعطاف پذیر، متناسب با ویژگی های شخصیتی و محیطی استعداد های گوناگون دانش آموزان به منظور شکوفایی استعداد های خاص و افزایش کارآمدی و مفید بودن آن ها

- طراحی و استقرار نظام جامع راهنمایی تحصیلی و استعدادیابی به منظور راهنمایی دانش آموزان به سوی رشته ها و حرف و مهارت های مورد نیاز حال و آینده کشور متناسب با استعدادها، علاقه مندی و توانایی های آنان

-استقرار نظام راهنمایی و مشاوره تربیتی مبتنی بر مبانی اسلامی و افزایش نقش معلمان در این زمینه و به کارگیری مشاوران متخصص برای ایفای وظایف تخصصی در تمام پایه های تحصیلی، همه مؤید نگاه فرآیندی به مقوله راهنمایی تحصیلی-شغلی دانش آموزان

لذا با استناد به مصوبه جلسه 666 شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 3 آبان 1380 اجرای مواد 96 و 108 راهنمایی دانش آموز به مناسب ترین شاخه یارشته تحصیلی، براساس استعداد و علاقه وی و به تناسب امکانات و نیاز های کشور با ملاک های راهنمایی تحصیلی شامل سوابق تحصیلی (نمرات) و اجرای آزمون های مشاوره ای توانایی و رغبت امری ضروری بوده و اعتقاد بر آن است که نتیجه فرآیند راهنمایی تحصیلی باید به طراحی راستا زندگی دانش آموزان با انتخابی آگاهانه و آزادانه با توجه به تفاوت های فردی به ویژه رغبت، توانایی و شخصیت آنان منجر شود.

آیا می دانید عملکرد تحصیلی 35 امتیاز دارد؟

الف: کسب حدنصاب (کف) نمرات دروس تخصصی پایانی نوبت دوم (خردادماه)

- کسب حداقل میانگین دروس تخصصی در پایه هفتم و هشتم با ضریب 1 و نهم با ضریب 3

ب: تأثیر تمامی نمرات دوره متوسطه اول با ضرایب اختصاصی هریک در: زمینه های (صنعت، خدمات، کشاورزی، هنر) و رشته های (ادبیات و علوم انسانی، علوم ومعارف اسلامی، علوم تجربی، ریاضی فیزیک) براساس نمرات پایانی نوبت دوم (خرداد ماه) پایه های هفتم، هشتم و نهم نکته: دروسی که فاقد نمره پایانی است، نمره سالانه ملاک عمل است.

ملاک ها و عوامل راهنمایی تحصیلی - نظر دانش آموز: 10 امتیاز

مشورت با مشاور و کسب آگاهی های لازم نسبت به هریک از:

شاخه ها (نظری، فنی وحرفه ای و کاردانش)

زمینه ها (صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر)

رشته ها (ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی، علوم ومعارف اسلامی)

** در صورت تغییر ضوابط و ملاک های راهنمایی تحصیلی اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.

حدنصاب نمرات برای ورود به شاخه نظری

حدنصاب نمرات برای ورود به شاخه فنی و حرفه ای

حدنصاب نمرات برای ورود به شاخه کاردانش

راهنمایی تحصیلی مدارس خاص و غیردولتی

برای همه دانش آموزان مدارس استعداد های درخشان، نمونه دولتی، شاهد و غیردولتی همانند سایر دانش آموزان نمون برگ راهنمایی تحصیلی صادر خواهد شد.

دانش آموز موظف است هنگام ثبت نام در مدرسه مقصد، نمون برگ راهنمایی تحصیلی را ارائه دهد. ثبت نام دانش آموز در هریک از شاخه ها و رشته ها منوط به کسب شرایط شاخه - رشته در نمون برگ راهنمایی تحصیلی است.

آزمون های مشاوره ای

هدف از شناسایی توانایی و رغبت دانش آموزان کشف توانایی و رغبت ها یعنی تشکیل دادن یک تصویر روشن، واقع بینانه و با ثبات از توانایی و رغبت ها است. یکی از شاه کلید های موفقیت در تصمیم گیری برای آینده تحصیلی و شغلی کشف همین توانایی و رغبت ها است.

چگونه آزمون دهیم؟ آزمون رغبت شامل 319 سؤال است و علاقه مندی ها را می سنجد. آزمون توانایی شامل 255 سؤال است و توانمندی ها را می سنجد.

آزمون سنجش توانایی ها

آزمون مشاوره ای توانایی و تفاوت دانش آموزان: توانایی ها اشاره دارند به ظرفیت های فیزیکی و ذهنی (آموخته شده یا ذاتی) برای انجام وظیفه و یا کارمشخص و سنجش توانایی ها به اندازه گیری مجموعه ای از وظایف برای سهولت انجام یک وظیفه توسط هر فرد اطلاق می شود.

سنجش توانایی نمایش نقاط قوت و ضعف فرد در توانایی های خاص و آنچه فرد می تواند اکنون انجام دهد یا در آینده مستعد انجام آن خواهد بود.

هر توانایی مجموعه ای از چند مهارت است. مثل: توانایی ریاضیات شامل شماری از مهارت ها از جمله: محاسبات ریاضیات، مهارت استدلال، و...

آزمون سنجش رغبت ها

آزمون مشاوره ای رغبت و تفاوت دانش آموزان به سنجش ویژگی هایی مربوط است که هر دانش آموز را از سایر دانش آموزان متمایز می کند.

الف: ویژگی هایی با الگوی بسیار بی ثبات، برای مثال: احساس یا افکاری که فرد در لحظه ای خاص دارد. مانند: اندوه بعد از ناکامی

ب: ویژگی هایی با الگوی نسبتا باثبات تر، برای مثال: هوش، استعداد، توانایی

یک فرد باهوش ممکن است به علت اضطراب نتواند در یک امتحان به خوبی مسائل ریاضی را حل نماید، اما در هر حال او هنوز هم یک فرد باهوش خواهد بود. رغبت های شغلی بهترین معرف شخصیت شغلی واقعی افراد محسوب می شوند.

منبع: خبرگزاری آریا

به "جزئیاتی از هدایت تحصیلی ـ شغلی سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیاتی از هدایت تحصیلی ـ شغلی سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید