راهنمای خرید انواع گلیم دستبافت

به گزارش وبلاگ بخار، انواع گلیم دستبافت ایرانی یکی از محبوب ترین صنایع دستی استان های مختلف است که به علت آب و رنگ و بافت و طرح های زیبا برترین انتخاب برای هدیه و تزئین خانه شما خواهد بود. در حال حاضر دو نوع گلیم در بازار ایران وجود دارد که شامل گلیم دستبافت و گلیم ماشینی است. در این راهنمای خرید انواع گلیم دستباف قصد داریم تا نکات مهم برای معین مشخصات انواع گلیم ایرانی دستباف خوب را در اختیارتان قرار دهیم. پس اگر قصد خرید گلیم را دارید، تا خاتمه این مطلب همراه ما باشید.

راهنمای خرید انواع گلیم دستبافت

انواع گلیم دستباف ایرانی

انواع گلیم در ایران بر اساس منطقه تقسیم بندی می گردد که در تاریخچه گلیم بافی و معرفی انواع گلیم ایرانی بر اساس منطقه ها جغرافیایی بافت آن ها، به آن به طور مفصل پرداخته ایم. اینجا اشاره ای به هر کدام می کنیم.

گلیم ایل شاهسون

گلیم ایل شاهسون دارای بافت مخصوص و معروفی است که به آن در زبان محلی، ورنی گفته می گردد. این نام از زبان محلی بوده و به گلیم ورنی در بقیه نقاط ایران، سوماک می گویند. طرح گلیم شاهسون بیشتر شامل اشکال هندسی شکسته است.

گلیم خمسه

گلیم خمسه که به وسیله 5 ایل در شهر شیراز بافته می گردد یکی از گلیم های معروف ایرانی است. طرح گلیم خمسه دارای زمینه ای تیره با ستاره هایی است که به شکل چند لوزی روی هم قرار می گیرند.

گلیم لری

یکی از برترین گلیم های ایرانی، گلیمی است که در منطقه لرستان بافته می گردد. در بافت گلیم لری از رنگ های مشکی، سفید، سبز و آبی بیشتر استفاده شده و طرح آن نیز بیشتر شامل اشکال هندسی و حیوانات است.

گلیم ترکمنی

گلیم های ترکمنی تنوع رنگ بسیار زیادی دارند. رنگ های استفاده شده در بافت این نوع گلیم، بیشتر شامل قرمز، زرد، سبز، آبی و سایه روشن است که جذابیت زیادی به گلیم ترکمنی می بخشد.

گلیم سنه

در گذشته های دور به شهر سنندج امروزی، سنه می گفتند. گلیم های سنه ظرافت بسیار بالایی دارند. گلیم سنه رنگ های خیلی زیبایی داشته و معمولا دارای یک طرح ترنج در وسط است.

گلیم بلوچ

یکی از زیباترین انواع گلیم دستبافت ایرانی متعلق به مردم بلوچ است. مردم بلوچستان علاقه زیادی به طبیعت و آب دارند و طرح گلیم های بلوچ نیز از این عناصر گرفته می گردد. طرح گلیم بلوچ بیشتر به صورت راه راه بوده و در آن از رنگ های تیره مثل قهوه ای و قرمز، شتری و آبی سیر استفاده می گردد.

گلیم زرند

گلیم زرند شباهت زیادی به گلیم شاهسون دارد؛ چون بافنده این نوع گلیم مقیم منطقه شاهسون هستند. یکی از تعیینه های گلیم زرند، دراز و باریک بودن آن است.

گلیم قشقایی

گلیم قشقایی در استان فارس بافته می گردد، اما جالب است بدانید که به آن ها گلیم ترکی نیز گفته می گردد. از جمله برجسته ترین ویژگی های گلیم قشقایی، استفاده از رنگ های شاد و اشکال و طرح های هندسی است. طرح های هندسی گلیم قشقایی بیشتر شامل ستاره 8 پَر، طرح بز و طاووس و آهو و هشت ضلعی است.

گلیم هرسین

گلیم هرسین در نواحی کُردنشین ایران خصوصا در شهر هرسین بافته می گردد. این سبک گلیم ایرانی دارای طرح های شلوغی بوده و به همین علت نیز در آن جاهای خالی کمی دیده می گردد.

غالب رنگ هایی که در این گلیم هرسین می بینید بیشتر شامل سرمه ای و سرخابی است. معروف ترین گلیم سبک هرسین در کرمانشاه بافته می گردد که دارای طرح های برجسته بوده و به آن تلیس می گویند.

گلیم مسند عنبران

گلیم مسند عنبران نیز یکی از انواع گلیم دستبافت ایرانی است که در منطقه عنبران اردبیل بافته می گردد. این گلیم ها در وسط دارای ترنج های اندکی هستند اما در مقابل طرح گل شاه عباسی، طرح جفت گل با حاشیه، طرح گل گرمایی و گل خارا از تعیینه های آن است.

گلیم افشاری

یکی دیگر از انواع گلیم دستبافت ایرانی، گلیم افشاری است که دارای زمینه ای تیره ای بوده و عمده طرح های روی آن شامل ستار ه ها و گل ها است و بسیار نزدیک به هم بافته می شوند.

تعیینات گلیم ایرانی دستباف خوب

اگر مایل به خرید گلیم ایرانی دستبافت هستید، پس باید با تعیینات گلیم ایرانی دستباف خوب آشنا شوید. در ادامه این تعیینات آمده است.

  • مدل بافت انواع گلیم
  • نوع نخ گلیم
  • گره و بافت انواع گلیم
  • طرح و نقش انواع گلیم
  • مقدار انواع گلیم
  • قیمت انواع گلیم

مدل بافت انواع گلیم

انواع گلیم دستبافت ایرانی با توجه به نوع بافت شان به 2 دسته اصلی گلیم دستبافت و گلیم ماشینی تقسیم می شوند. اگر در پی خرید یک گلیم ماندگار و اصیل هستید، قاعدتا باید گلیم دستبافت را انتخاب کنید. نوع گلیم یکی از اولین تعیینات گلیم ایرانی دستباف خوب است.

نوع نخ گلیم

نوع نخ گلیم از جمله مهم ترین تعیینات انواع گلیم ایرانی دستباف خوب است. پس در زمان خرید به جنس نخ گلیم دستبافت توجه کنید. در بافت بعضی از گلیم های دستبافت از نخ چینی استفاده می گردد که کیفیت پایینی داشته و طول عمر و ماندگاری کمتری نیز دارند. نخ های ایرانی از پشم تهیه می گردد و به همین علت نیز کیفیت بالایی دارند. برترین نوع نخی که می توان برای بافت گلیم استفاده کرد، نخ ترک است.

گره و بافت انواع گلیم

اگر می خواهید از انواع گلیم دستبافت ایرانی بخرید، یکی دیگر از نکاتی که باید در زمان خرید به آن توجه کنید، گره و بافت گلیم است. برای این کار باید پشت گلیم را با دقت آنالیز کنید. فاصله زیاد بین گره ها، گره های غیرعادی یا نخ هایی که از زیر بافت کار در رفته باشند، جزو مسائل گره و بافت گلیم هستند.

طرح و نقش انواع گلیم

یکی از مواردی که باید در زمان خرید به عنوان تعیینات انواع گلیم ایرانی دستباف خوب در نظر بگیرید، طرح و نقش منظم گلیم است. طرح های منظم و رنگ های طبیعی جزو مهم ترین نکات برای خرید یک گلیم دستباف خوب است. گلیم ها تنوع طرح زیادی دارند که می توانید با توجه به سلیقه خود یکی را انتخاب کنید.

مقدار انواع گلیم

قبل از اینکه برای خرید انواع گلیم دستبافت اقدام کنید، باید ابعاد مکانی که قصد دارید با گلیم بپوشانید را تعیین کنید تا گلیمی که می خرید بزرگ تر یا کوچک تر نباشد.

قیمت انواع گلیم

قیمت گلیم عامل مهمی به عنوان تعیینات انواع گلیم ایرانی دستباف خوب است. یک گلیم دستبافت و اصیل ایرانی، معمولا قیمت بالایی دارد؛ چون در بافت آن از پشم طبیعی و رنگ های طبیعی استفاده شده است.

روش شست وشوی انواع گلیم دستباف

مهم ترین مسئله ای که موجب از بین رفتن گلیم ها می گردد شست وشوی نادرست آن هاست. گلیم ها اگرچه بافته های محکم و بادوام هستند؛ اما در صورت شست وشوی اشتباه ممکن است خیلی زود بافت خودشان را از دست بدهند و ریش ریش شوند. چون گلیم ها سبک هستند و بعضا ابعاد کوچکی هم دارند،

  • برای شست وشوی انواع گلیم دستبافت بهتر است ابتدا دو طرف آن را خوب جارو بکشید.
  • اگر حیاط دارید، آن را در حیات پهن کنید و اگر نه می توانید آن را کف حمام تان پهن کنید. دو طرف را خوب خیس کنید.
  • سپس سعی کنید با یک فرچه نرم و شوینده که می تواند شامپو فرش و یا صابون باشد، سطح آن را بشویید.
  • اگر در خانه های حیاط دار زندگی می کنید، گلیم را روی یک سطح شیب دار پهن کنید و اگر در آپارتمان هستید، روی رخت آویز به صورت سرتاسری پهن کنید تا آب آن بچکد و سپس در سایه کم کم خشک گردد. آفتاب خوردن زیاد شاید برای رنگ گلیم شما مناسب نباشد.

برای تماشا آگهی های گلیم در وبلاگ بخار کلیک کنید

نکات مهم در نگهداری گلیم

برای نگهداری مناسب از انواع گلیم باید به نکات زیر توجه کنید:

  • ممکن است در اثر کثرت رفت و آمد روی یک نقطه گلیم، ساییدگی ایجاد گردد. اگر گلیم تان در چنین موقعیتی قراردارد، سعی کنید هر چند ماه یک بار، آن را جابه جا کنید تا همه نقاط به صورت یکسان مورد استفاده قرار گیرد.
  • قراردادن پایه مبل و گلدان روی گلیم عمر آن را کم می نماید. ترجیحا گلیم تان را جایی پهن نکنید که چنین شرایطی داشته باشد.
  • مراقبت از ریشه های گلیم بسیار مهم است. ریشه های گلیم به محکمی ریشه های فرش های دستباف نیستند و همین مسئله موجب می گردد زود از بین بروند. برای همین باید بسیار مراقب آن باشید.
  • گلیم ها را جایی پهن نکنید که در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار داشته باشند. این مسئله موجب آسیب تماشا گلیم ها می گردد.
  • ترجیحا گلیم را به قالیشویی ندهید و خودتان را به روشی که در بالا گفته شد، بشویید.

حرف آخر درباره انواع گلیم دستباف

گلیم یکی از محصولات دستبافت شهرهای مختلف ایران است که در طرح ها، ابعاد و رنگ های مختلف بافته می گردد. انواع گلیم دستبافت ایرانی از جمله برترین هدایایی است که می توانید بخرید.

اما با توجه به اینکه این روزها انواع گلیم ماشینی نیز در بازار وجود دارد، ضروری است با تعیینات گلیم ایرانی دستباف خوب آشنا شوید تا در زمان خرید، کالایی باکیفیت را بخرید. در این راهنمای خرید انواع گلیم دستبافت کوشش کردیم موارد مهمی که در زمان خرید انواع گلیم دستباف به شما یاری می نماید را بیاوریم. شما از میان انواع گلیم هایی که در این مقاله معرفی شدند، کدامیک را خود می پسندید؟

***

آگهی های گلیم در وبلاگ بخار را ببینید
منبع: دیوار

به "راهنمای خرید انواع گلیم دستبافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید انواع گلیم دستبافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید