رضا نجاتی: فیلم های شرایط قرمز در یک شرایط قرمزی با هم اشتراک دارند

به گزارش وبلاگ بخار، تهران (پانا) - رضا نجاتی معتقد است همه فیلم های مجموعه شرایط قرمز در یک شرایط قرمزی با هم اشتراک دارند و همه فیلم های این مجموعه شکل های مختلف خشونت را مطرح و به آن می پردازند.

رضا نجاتی: فیلم های شرایط قرمز در یک شرایط قرمزی با هم اشتراک دارند

رضا نجاتی کارگردان سینمای کوتاه که فیلم کوتاه شوفر را در سینماهای هنروتجربه روی پرده دارد، درباره جایگاه این گونه سینمایی در سینمای ایران و ارزیابی پیروزیت آن به خبرنگار پانا گفت: در حال حاضر من جای پای سینمای کوتاه را محکم تر از جای پای سینمای بلندمان می بینم. فیلم کوتاه ما با سرعت چشم گیری از سینمای بلندمان سبقت می گیرد و من فکر می کنم سینمای کوتاه ما بسیار جسورانه تر از سینمای بلندمان است. هم اکنون در دوران اوج و شکوفایی سینمای کوتاه قرار گرفته ایم و با عبور از این مرحله و با الگوبرداری از نسل های گذشته، می توانیم نسل تازهی را به سینمای کشورمان معرفی می کنیم. در این میان بسیار مهم است که ما دورانی را که از آن عبور نموده ایم و آدم هایی را که تأثیرگذار بوده اند، فراموش نکنیم.

وی علت مقبولیت سینمای کوتاه ایران را پیروزیت های پرشمار فیلمسازان در جهان دانست و اضافه کرد: ما هر روز شاهد انتشار اخبار جشنواره سینمای کوتاه در سرتاسر جهان هستیم و این می تواند مهم ترین علت برای قابل بودن سینمای کوتاه ایران باشد.

فیلمنامه همه چیز یک فیلم است

نجاتی در پاسخ به این پرسش که سینمای کوتاه چقدر پیروزیتش را از فیلمنامه دارد؟ و اینکه آیا فیلمنامه در ماندگاری فیلم کوتاه موثر است یا خیر، شرح داد: به اعتقاد من فیلمنامه همه چیز یک فیلم است؛ چه در سینمای بلند و چه در سینمای کوتاه مهم ترین مساله ای که موجب پیروزیت یا ناپیروز بودن یک فیلم می گردد، فیلمنامه آن فیلم است. ما تا وقتی که در فیلمنامه هایمان ضعف داشته باشیم هر چقدر هم که به شرایط فنی و اجرای مان اضافه کنیم و بودجه عالی برای ساخت یک فیلم داشته باشیم، نمی توانیم فیلم خوبی بسازیم کما اینکه برعکس این ماجرا هم می تواند اتفاق بیفتد. ما با یک فیلمنامه قدرتمند، بودجه کم و با شرایط فنی محدود می توانیم فیلم های خیلی بزرگی را بسازیم.

نگاه کاسب کارانه و تجاری به سینمای کوتاه اشتباه است

وی که با فیلم کوتاه ارفاق در جشنواره سی و هشتم فیلم کوتاه تهران پیروز ظاهر شد، درباره شرایط ساخت یک فیلم کوتاه و سختی های آن گفت: قطعا با شرایط اقتصادی حال حاضر فیلمسازی و راستا فراوری فیلم کوتاه برای فیلمسازها بسیار دشوارتر از قبل شده است اما خدا را شکر آدم هایی در عرصه سینمای کوتاه حضور دارند که نگاه کاسب کارانه و تجاری به این سینما ندارند و به صورت رفاقتی فیلم کوتاه می سازند، چراکه هنر برای آنها مهم تر است. من نیز از این قائده مستثنی نبوده ام البته همواره شرایطی وجود داشت که بخواهم با بودجه نصفه و نیمه کارم را آغاز کنم اما هیچگاه این کار را نکردم. کوشش و پیگیری بیشتری کردم و در بعضی مواقع از نهادهایی چون انجمن سینمای جوان یاری گرفتم. بعضی دیگر از مواقع هم با همکاری یک تهیه نماینده خصوصی فیلمم را ساختم.

تصور اشتباه درباره فیلمسازهای کوتاه چطور درست می گردد؟

کارگردان فیلم کوتاه شوفر در خصوص اینکه غایت فیلمسازهای کوتاه را حضور در جشنواره ها می داند یا ساخت فیلم بلند بعد از کوتاه؟ اظهار کرد: درصد بسیار زیاد و چشمگیری از فیلمسازان ما سینمای کوتاه را پلی برای رسیدن به فیلم بلند می دانند. به نظر من اگر شرایط و بستری فراهم گردد که آینده فیلمسازهای کوتاه ما را چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ جایگاه اجتماعی تضمین کند، دیگر کسی فراوری و ساخت فیلم کوتاه را پلی برای رسیدن به فیلم بلند نمی داند و این تصور اشتباه درباره فیلم کوتاه ساختن، از بین خواهد رفت.

شرایط قرمز چطور شکل گرفت

وی درباره شرایط اکران فیلم های کوتاه در سینماها اعلام کرد: به اعتقاد من، اگر با یک سیاست درست تبلیغات ویژه ای را به فیلم کوتاه اختصاص دهیم و تعداد سالن های سینما را افزایش دهیم، اکران فیلم های کوتاه شکل مساعدتری پیدا می نماید. هم اکنون با بهتر شدن شرایط و رعایت پروتکل های بهداشتی، بسته تازه هنر و تجربه با عنوان شرایط قرمز که شامل 5 فیلم کوتاه است و فیلم شوفر من نیز در این بسته واقع شده است، امیدواریم شرایط سینمارفتن خیلی بهتر گردد.

نجاتی درباره علت نامگذاری این مجموعه فیلم نیز گفت: همه فیلم های مجموعه شرایط قرمز در یک شرایط قرمزی با هم اشتراک دارند و وقتی این نام مطرح شد همه با هم موافق بودیم و ماهیت این مجموعه نیز به اعتقاد ما منطقی است. بعلاوه در فیلم های همه ما شکل های مختلف خشونت مطرح و به آن پرداخته می گردد که این خشونت، زاده جامعه ای است که در آن زندگی می کنیم.

اکران آنلاین نجات دهنده بود اما من معتقدم که حتی برترین فیلم های جهان با برترین سیستم های پخش در منزل نمی توانند جای تجربه جمعی سینما رفته، بلیت خریدن و فیلم تماشا را بگیرند.

نجاتی بعلاوه درباره اکران آنلاین و پیروزیت آن شرح داد: با توجه به شرایط و شرایط حال حاضر و همه گیری ویروس کرونا که خیلی چیزها را تغییر داد، اگر اکران آنلاین نبود ممکن بود اتفاقات خیلی بدی برای سینما بیفتد و شاید ما شاهد رونق گرفتن پلتفرم ها برای پخش سریال ها و فیلم ها نبودیم. به هر حال اکران آنلاین نجات دهنده بود اما من معتقدم که حتی برترین فیلم های جهان با برترین سیستم های پخش در منزل نمی توانند جای تجربه جمعی سینما رفته، بلیت خریدن و فیلم تماشا را بگیرند. مساله امروز مساله پرداخت و مهندسی درام است؛ چه در شعرها، چه در ادبیات کهن، چه در نمایشنامه ها و حتی فیلمنامه هایی که از ابتدای تاریخ سینما تا به امروز ساخته شده اند، ایده ها مطرح شده اند و ما فقط با آنها بازی نموده و به شکل دیگری پرداخت می کنیم تا تبدیل به فیلم ها یا ایده های تازه شوند.

کارگردان فیلم کوتاه ارفاق در انتها، پیوستن جشنواره فیلم کوتاه تهران به فهرست جشنواره های معتبر را یکی از مهم ترین اتفاقات سینمایی فیلم کوتاه دانست و گفت: به اعتقاد من، این اتفاق، اتفاق بسیار مبارکی است و زمینه ای برای آشتی بین المللی بین ایران و کشورهای دیگر به وجود می آورد. من فکر می کنم با ایجاد شرایط تازه برای سینمای فیلم کوتاه دست فیلمسازان تا حدودی باید بازتر گردد تا آنها بتوانند نوآوری نمایند و اتفاقات بهتری را برای سینمای کشورمان رقم بزنند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "رضا نجاتی: فیلم های شرایط قرمز در یک شرایط قرمزی با هم اشتراک دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رضا نجاتی: فیلم های شرایط قرمز در یک شرایط قرمزی با هم اشتراک دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید