شوالیه ماه؛ 8 نکته که درباره این سریال نمی دانستید

به گزارش وبلاگ بخار، جدیدترین سریال ابرقهرمانی استودیو مارول، تحت عنوان شوالیه ماه، خاتمه در دیزنی پلاس عرضه شد. به عنوان یکی از شخصیت های قدیمی کمیک های مارول که برای اولین بار در سال 1975 به مخاطبان معرفی گشت، ساخت لایو اکشنی برای کاراکتر شوالیه ماه در دنیای سینمایی مارول مدتی زمان برده است.

شوالیه ماه؛ 8 نکته که درباره این سریال نمی دانستید

سریال شوالیه ماه با بازی اسکار آیزاک در نقش مارک اسپکتور یا همان مون نایت و ایتان هاوک در نقش آرتور هارو شرور، به عنوان بخش جدایی ناپذیری از پیشروی تدریجی دنیای مارول به سمت و سوی ماورالطبیعه در نظر گرفته شده است.

1. لهجه انگلیسی عجیب اسکار آیزاک عمدی بود

وقتی اولین تریلرهای سریال شوالیه ماه منتشر شد، نظر هواداران نسبت به تریلرهای نمایش داده شده مثبت بود. تبدیل شوالیه ماه از یکی از کاراکترهای قدیمی موجود در کتاب های کمیک به یکی از شخصیت های یک سریال لایو اکشن، پروژه ای بی نقص به نظر می رسید. لباس شوالیه ماه هم واقعا عالی بود و تریلرها به زیبایی توانسته بودند تاریکی وهم انگیزی را که تا به امروز در هیچ یک از کاراکترهای دنیای مارول به این زیبایی به تصویر کشیده نشده بود، به مخاطب نشان دهند. اما در عین حال یکی از موارد قابل توجهی که نظر مخاطبان را جلب کرد، لهجه انگلیسی عجیب اسکار آیزاک بود.

بلافاصله پس از انتشار تیرلرها، لهجه او با دیک ون دایک در مری پاپینز مقایسه گشت (کاراکتری که معمولا به عنوان معیاری برای لهجه های بد بریتانیایی فیلم ها در نظر گرفته می گردد). آیزاک در مصاحبه ای با امپایر گفت: این صدا نشان می دهد که استیون اهل کجاست، در کجا زندگی می نماید و چه میراثی در پشت این کاراکتر نهفته است. بنابراین این صدا، نشان دهنده لهجه بریتانیایی ها نیست. شخصیت آیزاک از اختلال هویت رنج می برد و بخشی از شخصیت او را استیون گرانت، کارگر یک موزه بریتانیایی در لندن در تشکیل می دهد که به احتمال زیاد، لهجه کلیشه ای این کاراکتر نیز به علت این بخش از ماهیتش است.

2. کارگردان سریال، محمد دیاب می خواست فرهنگ مصر را بسیار دقیق تر از سایر فراوریات هالیوود به تصویر بکشد

هالیوود در طول تاریخ طولانی خود نتوانسته فرهنگ کشورهای دیگر را آن طور که شایسته شان است به تصویر بکشد. فیلم های ابتدایی هالیوود معمولا کلیشه هایی از فرهنگ های سایر کشورها را به تصویر می کشیدند که در بعضی موارد، حتی توهین آمیز به نظر می رسید و در موارد دیگر نیز به صورت غیرعمدی به این فرهنگ ها توهین می شد. در حالی که فراوریات عصر مدرن هالیوود معمولا به نژادها و فرهنگ های سایر جوامع توهین نمی نمایند، اما غالبا در به تصویر کشیدن فرهنگ سایر جوامع عملکرد چندان مناسبی ندارند و بیشتر بر روی فرهنگ غربی تمرکز نموده اند.

محمد دیاب، کارگردان شوالیه ماه، در طول تور مطبوعاتی سریال به این موضوع به صراحت اشاره کرد و زن شگفت انگیز محصول سال 1984 را به عنوان نمونه ای از فراوریاتی در نظر گرفت که در به تصویر کشیدن کلیشه های فرهنگی مصر عملکرد چندان مناسبی نداشته است. دیاب که مصری است، می خواست به واسطه ساخت سریال شوالیه ماه، تاریخ طولانی و درخشان کشور مادری خود را به شکل دقیق تری به جهانیان معرفی نماید.

3. ایتان هاوک بدون خواندن فیلم نامه، نقش خود را پذیرفت

ایتان هاوک که یک بازیگر سرشناس است در طول دوران حرفه ای خود در هالیوود در بسیاری از فیلم های منحصربه فرد به ایفای نقش پرداخته است که از جمله این فیلم ها می توان به بعضی از فیلم های نامزد دریافت جایزه اسکار، مانند روز تعلیم و پسرانگی اشاره کرد. اما هاوک یکی از آن دست بازیگرانی است که در طول زندگی کاری خود تا حد زیادی از فیلم های تجاری و کاراکترهای ابرقهرمانی دوری نموده است. با این حال گویا نظر او در سریال شوالیه ماه تغییر نموده، چراکه این سریال مقارن با اولین حضور هاوک در دنیای ابرقهرمانی است.

محمد دیاب، کارگردان سریال شوالیه ماه در مصاحبه ای که در مورد این سریال اجرا شده بود بیان نمود که هاوک بدون خواندن فیلم نامه قرارداد حضور در این سریال را امضا کرد، کاری که هرگز در زندگی حرفه ای 35 ساله خود انجام نداده بود. هاوک نیز بیان نمود که ماهیت مشارکتی پروژه، همره با بودجه هنگفتی که برای ساخت آن سرمایه گذاری شده، سبب گشته که نظر مثبتی نسبت به این پروژه داشته باشد.

4. دیوید کورش برای کاراکتر آرتور هارو با نقش آفرینی هاوک، به عنوان یک الگو عمل خواهد نمود

در شوالیه ماه، ایتان هاوک نقش شروری به نام آرتور هارو، یک فرد متعصب مذهبی و فرقه گرا را بر عهده دارد که وسواس زیادی را نسبت به اسطوره های مصری از خود نشان می دهد. هاوک می گوید که برای اینکه بتواند نقش یک شرور را به خوبی ایفا نماید از یکی از رهبران فرقه های بدنام آمریکایی تحت عنوان دیوید کورش الهام گرفته است.

هاوک در مصاحبه ای اذعان کرد که کاراکتر آرتور را بر اساس شخصیت رهبر فرقه و پیامبر خود خوانده دیوید کورش ساخته و پرداخته نموده است. کورش و پیروانش (معروف به شاخه داوودیان) در سال 1993 بر سر ذخیره کردن سلاح گرم با دولت ایالات متحده درگیر شدند که به حادثه مهیبی منتج گشت.

5. هیچ کدام از سکانس های شوالیه ماه در مصر فیلم برداری نشده اند

علی رغم صحبت های محمد دیاب، کارگردان مصری که کار کارگردانی چهار قسمت از شش قسمت این سریال را بر عهده داشت، در مورد اینکه دوست دارد فرهنگ و آداب و رسوم مصر را به نحو دقیقی در این سریال به تصویر بکشد، هیچ کدام از سکانس های شوالیه ماه در مصر فیلم برداری نشده اند.

در واقع بیشتر سکانس های این سریال در چندین کشور مختلف از جمله انگلستان، بوداپست و اردن فیلم برداری شده اند. فراوری سریال شوالیه ماه باعث شد که این تیم خلاق تصمیم بگیرد رهسپار وادی رم که صحرایی در اردن است گردد اما اگر شرایط سیاسی ناپایدار مصر، همراه با سانسور شدید دولتی نبود، به احتمال زیاد استودیوهای مارول و دیزنی می توانستند کار فیلم برداری را در مصر به انجام برسانند.

6. گاسپارد اولیل قبل از آغاز ساخت سریال، به طرز غم انگیزی درگذشت

بازیگر فیلم خیزش هانیبال گاسپار اولیل قرار بود در سریال شوالیه ماه در نقش انتون موگارت به ایفای نقش بپردازد. اما این بازیگر فرانسوی در ژانویه 2022، تنها چند ماه قبل از آغاز ساخت سریال در دیزنی پلاس، در اثر یک سانحه تصادف در اسکی به نحو غم انگیزی درگذشت.

7. تاثیر فیلم بر روی این سریال

چنین به گوش می رسد که کاراکتر شوالیه ماه، خوب یا بد، نسخه مارول بتمن است. از دیرباز تا به امروز، مارول و دی سی سابقه طولانی ای در قرض گرفتن شخصیت ها از یکدیگر و طراحی شخصیت های مشابه داشته اند. از جمله این کاراکترها می توان به شخصیت هایی مانند فلش / کوئیک سیلور، ددپول / دث استروک، ایکاریس / سوپرمن و غیره اشاره کرد. بنابراین زمانی که قرار شد سریال شوالیه ماه برای مارول ساخته گردد، جرمی اسلیتر، نویسنده اصلی، از ارائه نسخه ای از بتمن با لباس سفید سخن گفت و ترجیح داد بر روی ویژگی هایی شبیه به بتمن تمرکز کند.

اسلیتر در مصاحبه ای بیان کرد که برای نوشتن فیلم نامه سریال شوالیه ماه از شاهکارهای اکشن جاودانه ای مانند مهاجمان صندوقچه گمشده و شکارچیان روح الهام گرفته است و همین امر سبب موفقیت او شده است.

8. برنامه های دیگری که برای سریال شوالیه ماه ترتیب داده شده بودند اما هرگز به واقعیت تبدیل نشدند

سفر پدیدار شدن شوالیه تاریکی در دنیای مارول داستان دور و درازی دارد. اگرچه اسکار آیزاک اولین بازیگری است که ردای سفید شوالیه ماه را بر تن می نماید، اما اگر نقشه های دیگر این استودیو به انتها می رسید، این بازیگر هرگز این ردا را به تن نمی کرد. در طول سالیان متمادی، فراوری نمایندگان و کارگردانان مختلفی به پروژه های شوالیه ماه، از جمله سریال های تلویزیونی و فیلم های مربوط به آن پیوستند. جیمز گان در سال 2017 در توییتی خاطرنشان کرد که می خواهد پروژه شوالیه ماه را کارگردانی کند. در سال 2006 نیز سریال دیگری با موضوع این شخصیت در حال ساخت بود اما هرگز وارد مرحله فراوری نشد.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ

به "شوالیه ماه؛ 8 نکته که درباره این سریال نمی دانستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوالیه ماه؛ 8 نکته که درباره این سریال نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید