طبله گچ دیوار چیست ؟ پیشگیری و مراحل تعمیر آن چگونه است؟

به گزارش وبلاگ بخار، در طول حیات یک سازه بنایی به دلایل مختلفی انواع و اقسام آسیب ها به ظاهر و چهارچوب آن وارد خواهد آمد. برخی از این آسیب ها را می توان به راحتی تعمیر کرد و از شر آن ها راحت شد. طبله کردن گچ دیوار از جمله آسیب هایی است که تحت شرایط مختلف به نمای داخلی و خارجی سازه های بنایی وارد می گردد و می توان آن را با رعایت دستورالعمل هایی رفع کرد. در این مقاله از ویکی ساختمون قصد داریم شما را بیشتر با طبله کردن گچ دیوار و روش های پیشگیری از آن آشنا کنیم.

طبله گچ دیوار چیست ؟ پیشگیری و مراحل تعمیر آن چگونه است؟

معنی طبله کردن گچ دیوار چیست؟

هر اهل فنی تعریف خاص خود را از طبله کردن بر اساس دانش فنی خود ارائه می دهد اما این پدیده در فرهنگ دهخدا این گونه تعریف شده است، آماس کردن گچ و امثال آن و فاصله پیدا شدن میان آن با دیوار یا سقف که مقدمه افتادن باشد. به عبارتی به معنای جدا شدن و آماس کردن و گونه شدن گچ یا کاهگل بنا است. طبله کردن گچ دیوار به دلایل و روش های مختلفی رخ می دهد که در ادامه به آن ها بیشتر پرداخته شده است.

علت طبله کردن گچ دیوار چیست؟

اول از همه ضروری است به این نکته اشاره کنیم که طبله نمودن صرفاً در خصوص گچ رخ نمی دهد بلکه در خصوص اندود های سیمانی نیز دیده می گردد. از عمده ترین دلایل طبله نمودن گچ و سیمان روی دیوار می توان به موارد زیر اشاره نمود.

قرار دریافت گچ در معرض حرارت های بسیار بالا از مهم ترین دلایل طبله نمودن دیوار است. حرارت بالا معمولاً باعث سوختن و جدا شدن گچ از دیوار شده که به مرور زمان ریزش می نماید. این حالت در خصوص نمای خارجی نیز می تواند اتفاق بیفتد. از مسائل آزار دهنده ای که در خانه های دارای سیستم گرمایشی بخاری دیده می گردد، طبله کردن گچ دیوار در محل قرار گیری بخاری است. طبله کردن در این حالت به دلیل حرارت بالا دودکش های بخاری که از داخل دیوار رد شده است رخ می دهد البته در صورتی که نصب دودکش ها با رعایت استانداردهای لازم صورت گیرد نباید شاهد این پدیده شد اما با توجه به رواج فرهنگ بساز و بنداز در ساختمان سازی کشور ما، امروزه بیش از هر موقع دیگری شاهد این پدیده هستیم.

تماس با رطوبت زیاد نیز از شایع ترین دلایل طبله کرده گچ دیوار به ویژه در دیوارهای داخلی است. حال این رطوبت بالا می تواند به دلایل و از جهت های مختلفی خود را به گچ برساند. می تواند به موجب هر گونه ترک و شکستگی در سیستم لوله کشی خانه یا به دلیل زیرسازی و عایق کاری نامناسب سرویس های بهداشتی باشد.

بیشتر بخوانید: مراحل گچ کاری ساختمان ؛ از ابزار تا اجرا

وارد آمدن فشارهای زیاد و غیراستاندارد به دیوار ها از دیگر دلایل مهم تاثیر گذار در طبله نمونه گچ و سیمان دیوار است. این حالت از طبله کردن در دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان دیده می گردد و گاهی نیز باعث تخریب کم و زیاد نمای خارجی ساختمان می گردد. عمده دلیل این فشار های زیاد و غیراصولی وارد آمده به دیوار بار زیاد طبقات یا دیوارها و یا سست بودن زمین زیر پی است البته نباید از غیر اصولی اجرا نمودن یکی از چند طبقه ساختمان، موجب نشست دیوارها شده و نماهای داخلی و خارجی به این دلیل که بعد از ساختن دیوار اصلی اجرا شده اند توانایی سازگاری با این فشارهای اضافی را ندارند و ابتدا از سطح زیر جدا شده و بعداً ریخته می گردد. حال این نما می تواند گچ روی دیوار یا سنگ کاری های اجرا شده روی نمای خارجی باشد.

زیرسازی نامناسب دیوارها از علل مهم در طبله نمودن گچ دیوار است. یک از اصول مهم در گچ کاری این است که از چسبندگی لازم و مناسب میان گچ و سطح زیرین اطمینان حاصل کرد. حال به دلایل مختلفی از جمله وجود گرد و غبار در سطح زیرین یا صیقلی بودن آن، آن طور که باید و شاید چسبندگی لازم میان سطح زیرین و گچ صورت می گیرد پس از مدتی شاهد برآمده شده و افتادن گچ هستیم. به همین منظور سطح زیر نماسازی را خشن می سازند و سطوح زیرین بسیار صاف را هنگام کار با قلم آهنی و یا تیشه بنایی و یا ابزارهای مشابه جهت چسبیدن بیشتر می تراشند.

طبله کردن گچ و سیمان در نماهای خارجی ممکن است به دلیل تغییرات آب و هوایی و یا به عبارتی چرخه های مکرر گرما و سرما نیز رخ بدهد. در این صورت نفوذ آب باران و رطوبت و سپس یخ زدن آن با سرد شدن هوا از رایج ترین علل طبله نمونه در دیوارهای خارجی است.

چگونه باید طبله روی دیوار را تعمیر کنیم؟

برای تعمیر قسمت های طبله کرده دیوار باید طبق مراحل زیر به پیش برویم.

مرحله اول؛ اولین گام در رفع طبله این است که تمامی قسمت های آسیب دیده گچ را بر داریم. در صورتی که سطح زیرین نیز در اثر پیشرفت عامل طبله زا آسیب دیده است برای نتیجه بهتر حتماً باید آستر زیرین را نیز کاملاً بتراشیم.

مطلب پیشنهادی: رفع چکه سقف ، چگونه برای همواره این مشکل را رفع نمایید؟!

مرحله دوم؛ در گام بعدی باید آستر زیرین را تعمیر کنیم. ملات مورد احتیاج را به آستر زیرین اعمال می کنیم. در صورتی که ضخامت ملات آستر زیاد باشد باید صبر کنیم تا کاملاً خشک باشد زیرا رطوبت زیاد خود می تواند باعث ترک خوردن، عدم چسبندگی مناسب و شوره زدن دیوار گردد.

مرحله سوم، در گام آخر نیز بعد از اینکه آستر زیرین کاملاً خشک شد به سراغ اعمال رویه دیوار می رویم. قبل از رویه باید از تمیز بودن سطح آستر زیرین و زبر بودن آن برای ایجاد چسبندگی مناسب مطمئن شویم.

پیشگیری از طبله گچ دیوار

درست است که در بالا شاید روش تعمیر و رفع طبله روی دیوار ساده به نظر برسد اما واقعاً این گونه نیست و نخواهد بود. همان طور که در ابتدای مقاله نیز عنوان شد، طبله نمونه گچ دیوار علل مختلفی می تواند داشته باشد. بنابراین اولین اقدام جهت رفع این مشکل باید حذف عامل طبله زا باشد. فرض کنید که عامل مورد نظر عدم عایق کاری مناسب سرویس های بهداشتی یا دودکش بخاری غیراستاندارد باشد. رفع نمودن این عامل ها هزینه زیادی در پی خواهد داشت.

از این رو پیشگیری بهترین کاری است که می توان انجام داد اما متأسفانه بیشتر مواردی که برای پیشگیری از طبله نمود ن می توان انجام داد به مراحل ساخت مربوط می گردد و شاید دور از دسترس شما باشد. در هر حال برای پرهیز از روبرو شدن با این مشکل باید از عایق کشی مناسب سرویس های بهداشتی اطمینان حاصل کنید. از نحوه ساخت دودکش ها بخاری و ضخامت دیواری و آستر رویی آن ها آگاه شوید. از معدود اقداماتی که شما می توانید برای پیشگیری از طبله گچ دیوار انجام دهید این است که از رسیدن هر گونه آب و رطوبت به دیوارها جلوگیری کنید.

سخن آخر

طبله نمونه گچ روی دیوار از آسیب های ناخوشایندی است که گاهی پیدا کردن منشأ و رفع آن ها می توان به یک کابوس برای اهالی خانه تبدیل گردد. علل مختلفی را از گرما تا سرما می توان برای ایجاد این پدیده نام برد که با بعضی از تمهیدات و رعایت استانداردها تا حد زیادی می توان از بروز آن پیشگیری کرد.

منبع: ویکی ساختمان

به "طبله گچ دیوار چیست ؟ پیشگیری و مراحل تعمیر آن چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبله گچ دیوار چیست ؟ پیشگیری و مراحل تعمیر آن چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید