طرز تهیه دونات بدون خمیر مایه با پف عالی

به گزارش وبلاگ بخار، دونات ها، این حلقه های خوشمزه و بهشتی، یک شیرینی کلاسیک هستند که در بین نسل های مختلف محبوبیت زیادی داشته اند. این شیرینی دلچسب با بافت نرم و پفکی مخصوص خود، برای هر مناسبت از جمله صبح های تعطیل تا جشن های خاص، برترین انتخاب هستند. البته درست کردن دونات در خانه ممکن است سخت به نظر برسد، اما با یک دستور تهیه درست و کمی تمرین، هر کس می تواند دونات خانگی لذیذ درست کند. قبلاً هم طرز تهیه پیراشکی کرم دار خانگی را با شما به اشتراک گذاشته ایم اما گاهی وقت چندانی برای منتظر ماندن نداریم و می خواهیم مثل آموزشی که در مطلب طرز تهیه دونات کدو حلوایی ارائه دادیم، یک شیرینی فوری درست کنیم. برای همین هم بدون معطلی به سراغ طرز تهیه دونات بدون خمیر مایه می رویم تا فقط با مخلوط کردن، شکل دادن و سرخ کردن صاحب این شیرینی خوشمزه شوید.

طرز تهیه دونات بدون خمیر مایه با پف عالی

مواد لازم برای تهیه دونات بدون خمیر مایه

  • کره 60 گرم
  • شیر 125 میلی لیتر
  • روغن مایع 2 قاشق غذاخوری
  • آرد سفید 250 گرم
  • شکر 100 گرم
  • بکینگ پودر 1 قاشق چایخوری
  • نمک نصف قاشق چایخوری
  • پودر قند 170 گرم
  • آب داغ 2 تا 3 قاشق غذاخوری

مراحل تهیه دونات بدون خمیر مایه با پف عالی

1. ترکیب کردن مواد مرطوب

با ذوب کردن کره در مایکروفر به مدت 30 ثانیه یا با روش بن ماری روی اجاق گاز کار تهیه دونات بدون خمیر مایه را آغاز کنید. بعد روغن و شیر را به آن اضافه و مواد را مخلوط کنید تا یکدست شوند و کنار بگذارید.

2. ترکیب کردن مواد خشک

در ظرفی دیگر آرد و بکینگ پودر را الک نموده و شکر و نمک را با آن مخلوط کنید.

3. ترکیب کردن مواد خشک و مرطوب

مواد مرطوب و خشک را با هم ترکیب کنید. وسط مواد خشک یک حفره درست کنید و مخلوط کره ذوب شده را داخل آن بریزید. با قاشق هم بزنید تا مخلوط شوند. اگر احساس کردید خمیر دونات خیلی چسبنده است یک قاشق غذاخوری آرد به خمیر اضافه کنید.

4. سرخ کردن دونات ها

در مرحله آخر مخلوط را جمع کنید تا خمیر نرمی به دست آید. خمیر را ورز ندهید، به ضخامت حدود یک سانتیمتر پهن کنید و با استفاده از چاقو یا کاتر مخصوص برش دهید. در تابه یا قابلمه ای روغن را داغ کنید و برای آنالیز اینکه روغن به مقدار کافی داغ است یا خیر، کمی خمیر را در روغن بیاندازید. اگر خمیر طلایی شد و روی آن شناور ماند یعنی روغن به حد کافی داغ شده است. دونات ها را با احتیاط داخل روغن بریزید و اجازه دهید هر طرف آن حدود 3 دقیقه یا تا زمان طلایی شدن، سرخ شوند. دونات های پخته شده را روی توری یا بشقابی که با دستمال کاغذی پوشیده شده است قرار دهید.

5. لعاب دادن (اختیاری)

برای درست کردن لعاب، 170 گرم پودر قند را با 2 تا 3 قاشق غذاخوری آب داغ مخلوط کنید. خوب هم بزنید تا ابریشمی و صاف گردد و یک طرف دونات ها را به لعاب آغشته کنید. دونات ها را روی توری سیمی قرار دهید و اجازه دهید لعاب اضافی از روی آن ها چکه کند.

نکات مهم در تهیه دونات بدون خمیر مایه

از آنجایی که این دستور پخت بدون مخمر است، بافت شیرینی ما در مقایسه با دونات های مخمری متفاوت خواهد بود. به جای بافت شبیه نان دونات های مخمری، این ها بافت نرم تری شبیه به کیک دارند. البته اگر می خواهید هر دوی این بافت ها را یک جا به دست بیاورید بد نیست به مطلب طرز تهیه کیک دونات مربایی نگاهی بیاندازید. سرخ کردن در مرحله نهایی طرز تهیه دونات بدون خمیر مایه باعث می گردد داخل آن ها نرم بماند و بیرون آن ها یک پوسته ترد تشکیل می گردد. برای تهیه دونات عالی این نکات را هم در نظر داشته باشید:

  • اگر پوسته بیرونی نرم تری را ترجیح می دهید، دونات ها را در حالی که هنوز داغ هستند، لعاب دهید. با خیساندن در آن، پوسته نرم تری ایجاد می گردد.
  • با خمیر به آرامی کار کنید. دستکاری و ورز دادن می تواند باعث خرد شدن و شکستن آن در حین سرخ شدن گردد.
  • به جای لعاب پودر قند می توانید دونات ها را در مخلوط شکر و دارچین بغلتانید یا حتی روی آن ها سس شکلاتی براق بریزید.
  • بهتر است این دونات ها را بلافاصله بعد از درست کردن یا در نهایت همان روز مصرف کنید.

ارزش غذایی دونات

برخلاف باور معمول دونات ها ارزش غذایی پایینی ندارند و در صورتی که در مصرف آن ها افراط نگردد، یک میان وعده مناسب و پرانرژی به حساب می آیند. در جدول زیر ارزش غذایی هر یک عدد دونات بدون خمیر مایه را مرور می کنیم.

پروتئین2 گرم
کلسترول1 میلی گرم
فیبر1 گرم
آهن1 میلی گرم
کالری83 کالری
چربی2 گرم
سدیم85 میلی گرم
شکر5 گرم
کربوهیدرات24 گرم
چربی اشباع شده1 گرم
پتاسیم25 میلی گرم
کلسیم24 میلی گرم
منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه دونات بدون خمیر مایه با پف عالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه دونات بدون خمیر مایه با پف عالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید