لوت؛ بیابانی مسحورکننده و زیبا

به گزارش وبلاگ بخار، بیابان لوت با 80 هزار کیلومتر مربع در محدوده استان های کرمان ،سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی واقع شده است. کوهستان های اطراف آن کبود در جنوب غربی، جفتان در غرب، کلر کوه و … در شمال غرب کوهستان های بیرجند و زاهدان درشمال و شرق این بیابان دیده می شوند. شهرهای اطراف بیابان لوت شامل بم، نصرت آباد، شهداد و نهبندان هستند.

لوت؛ بیابانی مسحورکننده و زیبا

بیابان لوت در سال 1359 به ثبت میراث طبیعی دنیای عایدی. این بخش در حقیقت یکی از بکرترین و زیباترین نواحی دنیا است که به علت نبود منابع طبیعی آب شیرین در داخل آن، محدوده ای خالی از سکنه است و می توان گفت جزو خالی ترین نواحی از حیث حیات بشری است.

به گفته سازمان فضایی ناسا (NASA)، کویر لوت نزدیکترین منطقه در کره زمین از نظر شباهت به کره مریخ است و صحت دوچندان این گفته را می توان با ثبت تصاویری که از کویر لوت در وب سایت رسمی ناسا انجام شده، مطمئن شد.

تصویری از بیابان لوت

در محدوده غربی لوت منطقه ای به نام یاردانگ یا کلوت ها واقع شده است که ساختاری منحصربه فردی دارند. ارتفاع وبلاگ بخارهٔ آن ها به 40 متر می رسد و در حقیقت، این منطقه با وسعت 14 هزار مترمربع، به عنوان بزرگ ترین و وسیع ترین منطقه کلوتی دنیا شناخته می گردد.

در شرق کویر لوت، محدودهٔ ماسه ای وجود دارد که ارتفاع وبلاگ بخاره های (ماسه ای) آن به 40 متر رسیده و برای درک عمیق تر این زیبایی بکر و مجذوب نماینده، تنها کافی است بدانید که وبلاگ بخاره های ماسه ای کویر مرنجاب یا دبی کمتر از 10 متر هستند.

سفر به این سرزمین مسحورنماینده، رویای بزرگ همه طبیعت دوستان، کاوشگران و به ویژه آفرودبازان است. البته جالب است بدانید که تا قبل از این تصور می شد در بیابان لوت هیچ اثری از حیات وجود ندارد، اما این طبیعت مجذوب نماینده در دل خود گونه های متنوع جانوری را جای داده است؛ گونه هایی چون روباه شنی، گربه شنی، گرگ، کفتار، شغال و انواع خزندگان و پرندگان و حشرات و … که بعضاً بعضی از آن ها هنوز نامگذاری نشده اند. بعلاوه، گونه های نباتی چون تاغ و… در آن دیده می شوند.

در قسمت شمالی بیابان لوت، گستره ای آتشفشانی وجود دارد که شامل چندین دهانهٔ آتشفشان می شوند. نکته مورد توجه در خصوص کویر لوت آن است که در سال 2004، رکورد گرم ترین نقطه زمین با دمای 70.7 درجه سانتیگراد را ثبت کرد که در مقیاس دنیای در نوع خود نادر یا بهتر است بگوییم تنها نمونه است.

با توجه به انتشار گزارشات متعدد و بروز رخدادهایی در صحرای آفریقا، این منطقه امنیت خود را از دست داده است و در این میان معرفی کویر لوت در جوامع بین المللی به عنوان نقطه ای بکر و امن از سرزمین ایرانمان، سبب شده تا تعداد فراوانی از گردشگر ها به کشورمان سفر نموده و راهی این بیابان زیبا شوند که تعدادی از گردشگر ها با خودروهای تجهیز شده خود از راه زمینی به کشورمان وارد لوت شده و عده ای دیگر پس از طی کردن پروازهای هوایی، به همراه طبیعت گردان و آفرودبازان ماهر و حرفه ای کشورمان در قالب گروهی کاملاً آماده و مجهز به این سفر به یادماندنی می فرایند.

قبلی 1 از 3 بعدی

اسناد و نوشته های مستند تاریخی نشان می دهند که حدود 80 سال پیش، آلفونس گابریل دنیاگرد و محقق اتریشی به این کویر گام گذاشته که وی را یکی از راهنماها و لیدرهای به نام آن موقع یعنی مالک محمدد ناروئی بلوچ، با شتر همراهی می کرد که به وسیله این چهارپای سخت جان توانسته بودند از این کویر به سلامت گذر نمایند.

علاقمندان می توانند با مطالعه کتاب سفرنامه آلفونس گابریل با نام عبور از صحاری ایران که در دسترس عموم واقع شده است، به آن دوران سفر نموده و به مطالعهٔ خاطرات مجذوب نماینده این دنیاگرد اتریشی بپردازند.

شایان توجه است از جاذبه های مسحورنماینده کویر لوت می توان به بزرگ ریگ، کلوت ها، رمل های ستاره ای، درهٔ زبان مار، درهٔ جوله رود و بعلاوه، هامون و شوره گز اشاره داشت.

در واقع، پست ترین منطقه در فلات مرکزی ایران با ارتفاع 110 متری از سطح دریا در لوت واقع شده که ورود و سفر به آن نیازمند همراه داشتن لیدرها و راهنمایان خبره و چیره دست و بعلاوه، دریافت بعضی مجوزهای لازم از ارگان های مرتبط با کویر لوت است.

منبع: بلاگ دیوار

به "لوت؛ بیابانی مسحورکننده و زیبا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوت؛ بیابانی مسحورکننده و زیبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید