کتاب فروش ایلامی در کوران کرونا اشتغال زایی کرد

به گزارش وبلاگ بخار، خبرنگاران ، همزیستی با کرونا مفهومی که اگر دو ماه پیش می شنیدیم، ترس برمان می داشت و می پرسیدم مگر می گردد با ویروسی چموش که خانه ها را به قرنطینه تبدیل و کسب و کار ها را تعطیل نموده، زندگی کرد؟! اما به گفته متخصصان حوزه سلامت، باید تا پیدا شدن واکسن موثر، همزیستی با کرونا را یاد بگیریم و به زندگی مان ادامه بدهیم.

کتاب فروش ایلامی در کوران کرونا اشتغال زایی کرد

سعید پرهیزکاری، مدیر کتاب فروشی فرهنگ در شهر مرزی ایلام است که کرونا، امید به دخل شب عیدش را گرفت و کرکره فروشگاه کوچک فرهنگ را پایین کشید اما دست از کار نکشید.

او که 17 سال است کتاب فروش شده و بین همشهریانش اسم و رسمی برای خود دست و پا نموده، می گوید: سنت این بوده که کتاب فروش چشم به در بنشیند منتظر مشتری؛ اما مدت هاست -حتی قبل از آمدن کرونا- به تعامل با مردم و مشتری و راه های معرفی کتاب هایمان فکر می کنیم.

با ازدست رفتن بازار شب عید کتاب فروشی ها و ادامه دار شدن داستان تعطیلی کسب و کار ها در نوروز کرونایی، آمار های آسیب دیدگی 70 تا 90 درصدی کتاب فروشی ها به مرور خبر ساز و موج درخواست های یاری و حمایت شد. درِ کتاب فروشی فرهنگ هم 40 روز به روی مشتری ها بسته بود اما پرهیزگاری همچنان با دوستداران کتاب شهر 50 هزار نفری ایلام در فضای مجازی در ارتباط بود: یا با پست و یا خودم کتاب را به در خانه مردم می رساندم. خیال مشتری ها راحت است. اگر عضو کانال و یا گروه هم نباشند با شماره شخصی ام تماس می گیرند و کتاب سفارش می دهند. من حتی از تهران، مشهد و تبریز هم مشتری دارم.

شیوع ویروس کرونا، براساس تحلیل کارشناسان، برای صنعت نشر هرچند آسیب هایی داشته اما فرصتی شده تا مدیر کتاب فروشی فرهنگ ایلام از این فرصت استفاده و برای یکی دو نفر از همشهریان خود شغل ایجاد نموده است. پرهیزگاری در این باره شرح می دهد: اگر بخواهیم، خیلی کار ها می گردد کرد. از بین اعضاء گروه کتابخوان، فروشگاه فرهنگ یکی دونفر را برای فروش کتاب و رساندن کتاب به دست مشتری ها استخدام نموده ام و درصدی از فروش کتاب را به آن ها می دهم و یا به جای آن از کتاب فروشی کتاب برمی دارند.

زنگ خطر تعطیلی و یا تغییر کاربری کتاب فروشی ها در بحران های مختلف مانند کرونا، کم و بیش به گوش می رسد؛ آن هایی که اعلام می نمایند دیگر توان تامین هزینه ها را ندارند اما پرهیزکاری می گوید: نه اینکه فروش مان در دوره قرنطینه کم نشد؛ اما نخواستم تعطیلی فشار بیاورد. خودم با مشتری ها تماس گرفتم و یا پیغام دادم که هر کتابی بخواهد برایش تهیه می کنم و یک جورایی تعطیلی را جبران کردم.

حرفه ای شدن و توسعه صنعت نشر، برطرف بیماری وابستگی آن به یارانه های مستقیم و یافتن راه های جدید برای حفظ مشاغل این صنعت؛ مخصوصا کتاب فروشی ها، نسخه آشنای کارشناسان برای ادامه حیات این صنعت است. تجربه همزیستی با کرونا را نیز می توان به عنوان یکی از اندوخته ها در نظر گرفت که احتمالا در پسا کرونا به کار خواهد آمد.

مدیر کتاب فروشی فرهنگ با این اندوخته درباره شرایط کتاب فروشی در پسا کرونا می گوید: تجربه کار در دوره کرونا را به دست آوردیم اما ادامه این روال برای کتاب فروشی ها سخت است. مشتری با دیدن کتاب در کتاب فروشی بیشتر به خرید ترغیب می گردد تا اینکه در خانه بماند و با کتاب به وسیله فضای مجازی آشنا گردد. این را هم بگویم که بلای قاچاق از کرونا بدتر است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب فروش ایلامی در کوران کرونا اشتغال زایی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب فروش ایلامی در کوران کرونا اشتغال زایی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید