طرز تهیه بزقرمه کرمانی مجلسی و اصیل به روش محلی

به گزارش وبلاگ بخار، بز قورمه یا بزقرمه یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه استان کرمان است که به علت داشتن نخود و گوشت بسیار مقوی و حاوی پروتئین است. مردم کرمان این غذای سنتی را با برنج و نان سرو می نمایند. اگر در پی یک خورش سنتی بسیار متفاوت و خوشمزه هستید، بزقورمه را امتحان کنید. طرز تهیه بزقرمه کرمانی مجلسی و اصیل را اینجا بخوانید.

طرز تهیه بزقرمه کرمانی مجلسی و اصیل به روش محلی

مواد لازم برای تهیه بزقرمه کرمانی

  • نخود 1 لیوان
  • گوشت 500 گرم
  • پیاز 4 عدد
  • سیر 5 حبه
  • زردچوبه، نمک و فلفل به اندازه لازم
  • کشک 2 پیمانه
  • نعناع برای تزیین به اندازه لازم
  • گردو برای تزیین به اندازه لازم

طرز تهیه بزقرمه کرمانی

1. آماده کردن و پختن نخود

اولین مرحله از طرز تهیه بزقرمه کرمانی این است که نخود را خوب بشویید و بعد در آب بخیسانید. بهتر است این کار را یک روز قبل از درست کردن بز قرمه انجام دهید تا خوب نخود نفخ گیری گردد. بعد از آن باید نخود را با اندازهی آب در قابلمه بریزید و بگذارید خوب بپزد.

2. آماده کردن گوشت و اضافه کردن نخود

دومین مرحله از طرز تهیه بز قرمه این است که گوشت را آماده کنید. بزقرمه اصیل کرمانی با گوشت بز تهیه می گردد بهتر است گوشت سردست یا ران گوسفند برای بزقرمه استفاده گردد. برای تهیه گوشت ابتدا پیاز را کمی تفت دهید و بعد سیر را هم بریزید و در نهایت گوشت را بریزید و بعد ادویه را اضافه کنید و بگذارید بپزد بعد در نهایت در مراحل آخر پخت نخود را اضافه کنید و اجازه دهید همراه گوشت خوب بپزد تا زمانی که گوشت کاملا و راحت ریش ریش گردد و اصطلاحا آبگوشت بزقرمه شما آماده گردد.

3. له و مخلوط کردن مواد بزقرمه

حالا در این مرحله از طرز تهیه بزقرمه بعد از این که استخوان گوشت را جدا کردید با گوشت کوب برقی یا دستی مواد را خوب مخلوط و له کنید. حالا در مخلوط به دست آمده کشک را اضافه کنید و هم بزنید. بزقرمه کرمانی شما آماده گردد. ک

آماده کردن مواد برای تزیین

آماده کردن مواد لازم برای تزیین بزقرمه یکی از مراحل تهیه این غذای اصیل و خوشمزه است. پس ابتدا پیاز داغ را آماده کنید برای این کار پیاز را خرد کنید و بعد در روغن تا زمانی که طلایی گردد سرخ کنید. همین کار را برای سیر هم انجام دهید تا سیر داغ لازم برای تهیه این غذا را داشته باشید. نعناع داغ و البته اندازهی گردو را هم خرد کنید. این مواد را روی بزقرمه خود به شکل دلخواهتان بریزید و در نهایت بزقرمه خود را میل کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه بزقرمه

درست کردن بزقرمه کاری است که حوصله می خواهد بنابراین خوب است برای پخت این غذای اصیلی کرمانی، نکات لازم را هم بدانید.

استفاده از سیب زمینی برای طرز تهیه بز قرمه

بزقرمه اصیل کرمانی سیب زمینی ندارد اما گاهی دقیقا همان آبگوشت را که سیب زمینی دارد بزقرمه می نمایند. اگر دوست داشتید سری بعد که آبگوشت پختید همان را بزقرمه کنید و لذت ببرید. طرز تهیه آبگوشت را در کتاب کاله بخوانید.

گوشت مناسب برای تهیه بزقرمه کرمانی

گوشت بزقرمه در گذشته گوشت بز بود اما این روزها گوشت گوسفند یا گوساله استفاده می گردد اما در هر صورت برترین قسمت گوشت برای تهیه بز قرمه گوشت سردست یا گوشت ماهیچه است که چربی به رویش داشته باشد.

نحوه سرو بزقرمه

بز قرمه را یا با نان می خورند یا آن را کمی رقیق تر از روی اجاق برمی دارند تا بتوانند با برنج هم سرو نمایند.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه بزقرمه کرمانی مجلسی و اصیل به روش محلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه بزقرمه کرمانی مجلسی و اصیل به روش محلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید